Život cestovatele

26. 6. 2025

Michaela Hanelová

Německo

Češi na cestách riskují tučnou pokutu: Bez základních dokladů v autě vás v Německu čeká pořádný malér

Je to pravidlo, které v Německu platí už roky. Přesto se stále najde dost lidí, které zaskočí – především cizince. Kdo nemá správnou ekologickou nálepku, do města prostě nesmí. A týká se to i turistů z Česka. Stačí jedno starší auto bez označení a výlet se může rázem změnit v drahý problém.

Foto: Depositphotos.com

V Německu platí už několik let tzv. emisní zóny (Umweltzonen), tedy oblasti, kam smí jen vozidla, která mají příslušnou ekologickou plaketu. A nestačí, že máte nové nebo moderní auto – bez této nálepky vás do centra města jednoduše nepustí. Tato pravidla se vztahují na osobní i nákladní vozy, bez ohledu na to, jestli jsou domácí nebo zahraniční.

Výjimku mají jen motocykly a pár speciálních vozidel. I auta s hybridním či elektrickým pohonem musí být označena – samotná technologie zkrátka nestačí. Plakety se rozlišují barvou podle toho, jaké emise vozidlo produkuje. Červená je dnes už v podstatě všude zakázaná, žlutá platí jen ve výjimečných případech. Realita je taková, že bez zelené nálepky jste mimo hru.

Může stačit jedna chyba a z výletu je malér

Diskuzní fóra jsou plná dotazů lidí, kteří do Německa vyrazili nic netušíc, a pak se nestačili divit. Najednou je zastavila kontrola nebo je systém do města vůbec nepustil. A jakmile plaketa chybí, hrozí pokuta až 100 eur. Je jedno, jestli jedete na výlet, za nákupy nebo pracovně – bez ekologické nálepky se v mnoha oblastech prostě neobejdete. A platí to nejen pro Berlín nebo Mnichov, ale i pro menší města nebo přilehlé silnice.

V jedné z online diskusí někdo trefně poznamenal: „Kdyby se něco takového zavedlo v Česku, byla by to katastrofa.“ A není těžké pochopit proč. Spousta lidí u nás jezdí ve starších vozech, které by přísnější emisní limity nesplnily. Výsledkem by byla praktická nemožnost dojet si autem třeba na nákup, k lékaři nebo pro dítě do školy. A výměna vozu za nový? Pro mnoho rodin nereálná představa – a to nejen finančně. Pravda je, že u nás zatím žádné podobné emisní zóny nefungují. Legislativa sice dává městům možnost je zavést, ale v praxi se k tomu zatím nikdo neodhodlal.

Nová past na řidiče? Německo zpřísňuje, bez jedné známky si koledujete o problém. Foto: Depositphotos.com

Představte si, že by tohle nařízení bylo v Česku

Důvody? Chybí motivace, je tu odpor veřejnosti a hlavně fakt, že česká města zatím nejsou tak dramaticky zatížena smogem jako například německá. Možná by se omezení vyplatilo v pár lokalitách – třeba v Praze nebo Brně – ale celoplošně by to mělo dopad hlavně na obyčejné lidi. A to nejen na řidiče.

Zavedení emisních zón by nejvíc zasáhlo domácnosti s nižšími příjmy. Ti, kdo nemají peníze na nové auto, by museli řešit, kde zaparkovat a jak se dostat dál – třeba do práce, k doktorovi nebo na úřad. Veřejná doprava sice existuje, ale ne všude a ne pro každého je použitelná. Problém by měli i drobní podnikatelé a řemeslníci, kteří ke své práci potřebují starší dodávky nebo užitkové vozy. A i kdyby šlo jen o vjezd do části města, pro ně by to mohlo znamenat existenční potíže.

Ekologické zóny nejsou výmyslem Německa. Jde o celoevropský trend a tlak na omezení emisí bude v budoucnu nejspíš ještě sílit. Česko tak možná čeká podobná změna – otázkou je, kdy a v jakém rozsahu. Zatím máme čas. Ale jak dlouho ještě bude stačit, že máme auto? Možná přijde doba, kdy si k němu budeme muset pořídit i nálepku. Jinak neprojedeme.

Kam dál

Předchozí

Následující