
Zrychlení vlaků na trati Ústí–Cheb: Konec dlouhého čekání, cestování bude pohodlnější a rychlejší
Zapomeňte na pomalé spoje a dlouhé čekání – trať z Ústí nad Labem do Chebu prochází masivní modernizací, která slibuje zrychlení, větší bezpečnost a komfort pro každého cestujícího. Zajímá vás, co všechno se změní a kdy se dočkáme prvních rychlejších spojů?
Foto: Depositphotos.com
Kdo někdy cestoval vlakem z Ústí nad Labem do Chebu, ví, že jízda pod Krušnými horami byla spíš o trpělivosti než o rychlosti. To se ale brzy změní. Díky rozsáhlé rekonstrukci celého koridoru budou vlaky moci jezdit až 160 kilometrů v hodině, což je o desítky kilometrů více než dosud. Právě teď probíhají klíčové práce na mostě u Chomutova a na trati mezi Kadaní a Prunéřovem.
Každý z těchto projektů přijde na přibližně tři miliardy korun, což svědčí o rozsahu i významu celé akce. Součástí modernizace je i zvelebení zastávek v Jirkově a Chomutově městě a vybudování nové lávky pro pěší u místního zooparku. Přestavba téměř osmikilometrového úseku mezi Chomutovem a Kyjicemi potrvá do poloviny roku 2027. Tato část trati vznikla v osmdesátých letech minulého století v souvislosti s rozšiřující se těžbou hnědého uhlí.
Úsek z Ústí do Chebu projedete rychlostí, jakou nečekáte
Nejvýraznějším prvkem je zde 418 metrů dlouhá Vrskmaňská estakáda, která překonává mimo jiné i vodní nádrž Újezd. Právě obnova této estakády je klíčovou etapou celé stavby. Změna výšky mostovky umožní zvýšit rychlost vlaků a zlepšit komfort cestování. Modernizace je naprosto nezbytná, protože most je situován nad vodní plochou a je třeba jej nejen zrekonstruovat, ale také důkladně ošetřit.
Díky tomu se rychlost na tomto úseku zvýší z dosavadních 100 na 140 kilometrů v hodinu, což výrazně zkrátí jízdní dobu. Stavební práce jsou technicky náročné a vyžadují přesnou koordinaci. Největší výzvou je spuštění a uložení mostovky na nové podpěry, přičemž se celá konstrukce posune o deset až patnáct centimetrů. Vše musí být provedeno v přesně stanoveném termínu.
I přes rozsáhlé práce zůstává provoz na trati téměř bez omezení – jedna kolej je sice mimo provoz, ale díky výhybně mohou vlaky projíždět dál. Den co den tudy projede kolem 110 vlaků, což ukazuje na význam této dopravní tepny. Zastávky Chomutov město a Jirkov projdou důkladnou modernizací. Nástupiště budou rozšířena a zpřístupněna bezbariérově. V Jirkově navíc dojde k prodloužení podchodu, což usnadní přístup k vlakům i z obce Otvice.

Vlaková trasa z Ústí do Chebu projde zásadní proměnou
Pro zvýšení bezpečnosti vznikne také nový podchod spojující Otvice s obchodní zónou. V Chomutově nahradí přejezd mezi Kamencovým jezerem a zooparkem lávka pro pěší, což má zamezit častému nebezpečnému přebíhání kolejí. Úsek mezi Chomutovem a Kadaní čeká kompletní rekonstrukce. Rychlíky, které dnes jezdí maximálně 120 kilometrů v hodině, budou po dokončení prací moci dosáhnout až 160 kilometrů v hodině. Na více než dvanáctikilometrové trati budou obnovena obě nástupiště v Kadani-Prunéřově a přibude jedno nové.
Bezbariérový přístup zajistí výtahy a cestující se mohou těšit na nové přístřešky, lavičky i přehledný informační systém. Podobné vylepšení čeká i zastávku v Málkově, která bude přesunuta blíže k obci a přístup k ní bude po zrekonstruované lávce. Součástí rozsáhlé modernizace je také obnova čtyř mostů a devatenácti propustků.
Trolejové vedení bude upraveno pro střídavé napájení, což přinese úsporu elektřiny a snížení nákladů na údržbu. Pro zvýšení bezpečnosti bude zrušen přejezd u Blahuňova a nahradí ho silniční nadjezd. Nové zabezpečovací zařízení zajistí lepší kontrolu nad jízdou vlaků a zvýší bezpečnost všech uživatelů trati.
Mohlo by vás zajímat

Peklo na železnici: Bouřka vyřadila vlaky z provozu, cestující zůstali ve tmě a nejistotě

Zjistila jsem, jak ušetřit na dovolené. Díky 5 tipům nyní cestuji jako královna za pár korun

Vyzkoušeli jsme Baltic Expres: Toto jsme nečekali!
