Život cestovatele

4. 7. 2025

Jan Hrdlička

Polsko

Z Prahy až na pláž za jediný den. Cesta vlakem do Polska přinesla jedno velké překvapení

Všimli jste si někdy, jak se někdy spontánní rozhodnutí ukážou jako ta nejlepší? Právě na jaře mě napadlo, že místo klasické dovolené vyměním přeplněné pláže za klid baltského pobřeží. Ráno jsem nasedl do Baltic Expressu v Praze a ještě téhož odpoledne jsem stál nohama v písku u polského moře. Opravdu, jízda byla překvapivě pohodlná, žádné čekání na hranicích, místo k sezení jisté díky rezervaci z e-shopu a krajina za okny se měnila s každým kilometrem.

Foto: Depositphotos.com

Měl jsem trochu obavy – opravdu je baltská pláž v Polsku vhodná na dovolenou? Realita mě však rychle přesvědčila. Klidné městečko, čisté pláže, příjemné ceny ubytování i jídla, minimum turistů a hlavně skvělý přístup k moři během pár minut pěšky. Stihl jsem se i projít po okolí, podél písečných dun a lesů, kde šuměly borovice a vzduch voněl mořem.

Ten pocit, když den začal ve vlaku v Praze a skončil večerní procházkou po pobřeží, mě utvrdil, že cestování do Polska vlakem má opravdu něco do sebe. Pokud hledáte skutečně pohodový způsob, jak se dostat od ranního budíčku až k baltskému pobřeží ještě před západem slunce, tahle cesta vás nezklame. Přímo z Česka až k moři – vlakem do Polska to dnes opravdu dává smysl.

Ranní start, krajina za okny a reálné dojmy

Výprava z Prahy k polskému Baltskému moři vlakem je kombinací praktičnosti, pohodlí a mírné dávky dobrodružství. Zážitek stojí hlavně na ranním startu, krajině za okny a skutečných dojmech z prvních hodin v Polsku.

První krok byl nečekaně jednoduchý. Jízdenky na Baltic Express jsem pořizoval přes web Českých drah, který nabízí jasný přehled spojů a možnost koupě pouhými pár kliky. Ceny mě mile překvapily. Z Prahy až do oblasti Trojměstí – tedy do Gdaňsku, Sopoty nebo Gdyně – se pohybovaly kolem 1000–1200 Kč za jednoho cestujícího podle zvoleného typu vozu.

Při volbě spojení jsem měl několik variant. Přímý spoj Baltic Express je ideální hlavně pro ty, kdo chtějí minimalizovat přestupy. Kdo preferuje běžné osobní vlaky, najde i jiné možnosti, ale ta rychlost a pohodlí přímé linky vedly jasně. Navíc, nová linka od prosince 2024 nabídla i možnost využít lůžkové vozy pro větší pohodlí, což je pro cestu takhle dlouhou výrazná výhoda. Informace o spojích slavily skóre – aktualizace jízdních řádů je jasná a srozumitelná.

Ranní odjezd z Prahy, večer u moře. Co jsme zjistili na palubě Baltic Expressu. Foto: Depositphotos.com

Ráno na nádraží a vlakové spojení do Polska

Ve čtyři třicet ráno je Hlavní nádraží v Praze poloprázdné, ale pro milovníky cestování má brzké vstávání své kouzlo. První ranní káva v ruce, v druhé ruce jízdenka a lehký pocit zvědavosti, co nový den přinese. Vlak Baltic Express měl svůj přesně určený nástupiště, takže žádné nudné hledání. Na displeji svítilo jasné označení "Praha – Gdyně".

Naložení zavazadel proběhlo rychle. Personál byl připravený odpovědět na každou otázku. Vlakové spojení z Prahy přes Pardubice, Wroclaw až po Gdaňsk fungovalo naprosto přesně podle jízdního řádu. Pohodlí i v běžných vozech bylo příjemné, a to i přesto, že část trasy vedla přes úseky, kde by člověk čekal zdržení. Nic takového nenastalo.

Vybírám si lůžkový vůz. Spací část poskytuje opravdové soukromí. Na palubě je v ceně balená voda a malá snídaně. Spolucestující většinou odpočívají, což přispívá k celkově klidné atmosféře. Probudit se při rozednění někde za Vratislaví je zážitek, který v běžném životě nezažijete.

Pokud někdo sáhne po běžném sezení, příjemně překvapí nové sedačky a čisté vozy. Prostor na nohy dostačoval, Wi-Fi většinu času fungovala a se zásuvkami na dobíjení mobilů nebyl problém. Před východem slunce je vagon poloprázdný, po překročení polské hranice už je však plno. Lze využít i EuroCity vozy, ale přímý Baltic Express šetří čas i energii.

První kontakt s polským pobřežím: Odpoledne u Baltského moře

Odpoledne vystupuji v Gdaňsku, slunce se pomalu sklání k vodě a ve vzduchu je cítit mořský vzduch. Po osmi a půl hodinách ve vlaku mě nečeká žádná únava, spíše natěšenost. Stanice v Trojměstí – Gdaňsk, Sopoty, Gdyně – jsou moderní a dobře napojené na místní dopravu, takže není problém se hned dostat na pláž nebo do hotelu.

Někdo by čekal, že po celodenní cestě zůstane na člověku únava. Opak byl pravdou – výhled na moře, čerstvý vítr a první kroky po písku přinášejí okamžité osvěžení. Ubytování přímo u pobřeží nebyl problém, ceny v létě jsou příznivé a možnost rezervovat předem přes polské portály nebo Booking.com je dnes samozřejmostí. Cestovat vlakem do Polska až k Baltskému moři v roce 2025 znamená spojit komfort, rychlost i kousek dobrodružství v jednom jediném dni.

Každý den jsem se probouzel s výhledem na Baltské moře a těšil se, jaká nová místa ten den objevím. Od ubytování hned u pláže přes pohodlné spojení do měst až po zážitky v přírodě – ta kombinace mi ukázala Polsko z nečekaně příjemné stránky. Volba ubytování u moře byla klíčová. Chtěl jsem být co nejblíže pláži, abych si mohl užít ranní i večerní procházky bez davů a stresu. Vyzkoušel jsem menší rodinný penzion v oblasti Świnoujście, kde byla atmosféra klidná a domácká.

Velkou výhodou bylo, že za pár minut jsem byl bos na vyhřátém písku. K dispozici byla i malá kuchyňka, takže jsem si vařil podle chuti, což ocením vždycky. Navíc ceny byly, ve srovnání s jinými turistickými destinacemi, stále přívětivé.

Pokud plánujete ubytování na delší dobu, doporučuju rezervovat s předstihem. Obzvlášť v létě je o ubytování v těchto lokalitách zájem. Správná poloha pak šetří čas i peníze na dopravu a večerní relax u vln Baltu je prostě nenahraditelný.

Tohle vám průvodce neřekne: Skutečný příběh cesty z Prahy do Polska vlakem až k Baltu. Foto: Depositphotos.com

Poznávání měst: Gdaňsk, Gdyně, Sopoty a okolí

Za největší zážitek považuji den strávený v Gdaňsku. Historické centrum mě vtáhlo pestrou směsí architektury a vůní místních kaváren. Kratší jízda vlakem mě přivedla do Sopot, kde jsem nemohl minout ikonické dřevěné molo, ideální na krátký odpočinek. V Gdyni mě překvapila čistota a živé nábřeží s moderními restauracemi. Cílené vlakové spoje z Prahy do Trójmiasto (Gdaňsk, Gdyně, Sopoty) fungují spolehlivě a pohodlně. Díky nim jsem mohl bez stresu zažít krásu pobřežních měst a snadno se přesouvat.

Pro zpestření jsem podnikl i kratší výlet do Krakova. Tamní atmosféra byla jiná – spíš historická a klidnější, ale rychlá železniční doprava mi umožnila celodenní zážitek i z města dál od pobřeží. Milovníci přírody si tu opravdu přijdou na své. Nejvíc mě bavily ranní výšlapy do polských lesů poblíž pobřeží a večerní běhání podél pláže. Turistické trasy v oblasti Cie szyn a kolem Harrachova jsou dobře značené a nabízejí klid bez zbytečných davů.

Když jsem se potřeboval schovat před větrem, ocenil jsem místní kavárny, kde se dalo nabrat energii na další procházky nebo vychutnat čerstvé ryby přímo od moře. Všude jsem se setkal s ochotou poradit a zapůjčit kolo nebo mapu okolí. Celkově mi tahle cesta rozšířila obzory. Není to jen pasivní odpočinek, ale i možnost aktivně objevovat, plánovat si den podle nálady a vnímat Polsko zblízka a bez předsudků.

Kam dál

Předchozí

Následující