Život cestovatele

22. 11. 2025

Marie Veselá

Mimo Evropu

V Dubaji staví nové luxusní metro. Prosklené vagóny bez řidiče a zastávka ve výšce 74 m nad zemí

Metro v Dubaji

Zdroj: frantic00/Shutterstock

Dubaj je známá svými velkolepými stavbami a megalomanskými projekty. I tak prostá věc, jako je metro, je zde povýšena na jedinečný luxusní zážitek. Letos se začalo s budováním nové linky, která představuje naprostou revoluci v místní dopravě.

Již dnes patří dubajské metro mezi nejmodernější a technologicky nejvyspělejší na světě. Však také bylo do provozu uvedeno docela nedávno, v roce 2009. Většina linek vede nad zemí a soupravy jsou plně automatizovány. Místo lidí je řídí roboti. Nová tzv. modrá linka bude hlavně důležitá tím, že propojí několik klíčových částí města a uleví tak přetíženým silnicím.

Metro v oblacích

Dubaji nechybí peníze a výstavba zde probíhá pro nás těžko uvěřitelným tempem. První dvě linky byly vystavěny za pouhé tři roky. Výstavba nové linky započala letos v červnu a před pár dny, v neděli 9. listopadu, generální ředitel a předseda představenstva dubajského úřadu pro silnice a dopravu (RTA) Mattar Al Tayer uvedl, že dokončeno již je deset procent trati. Hotovo má být v roce 2029.

Vizualizace stanice Emaar Properties
Takto bude nejvyšší stanice metra Emaar Properties vypadat. Zdroj: Facebook

Na projektu se podílí na 500 inženýrů a stavebních expertů z celého světa a okolo 3 000 dělníků. Po dokončení bude modrá linka v délce 30 kilometrů mít 14 stanic. Tou nejkrásnější a nejzajímavější bude rozhodně stanice Emaar Properties. Dubaj se ráda chlubí mnoha nej, a tak i tato stanice bude tou nejvyšší stanicí metra na světě. Bude stát ve výšce 74 metrů nad zemí a bude moci pojmout až 160 tisíc cestujících.

Stanici navrhla věhlasná americká společnost Skidmore, Owings & Merrill, která stojí i za dominantou města a nejvyšším mrakodrapem na světě Burdž Chalífa, stejně jako za One World Trade center v New Yorku nebo Rondo 1 ve Varšavě. Díky velké centrální bráně bude do interiéru a na nástupiště po celý den pronikat přirozené světlo. Jak uvedla tisková kancelář dubajské vlády: "Sluneční světlo se odráží od kamenných povrchů a podtrhuje nadčasovou eleganci stanice. V noci se promění v zářivý maják.“

Luxus kam se podíváš

Ve městě, kde bohatství dýchá z každého koutu, i metro je přehlídkou luxusu. Na výzdobě samotných stanic se podílely firmy z celého světa. Například některé lustry pochází od firmy Lasvit z České republiky. Vagóny jsou rozděleny do tří tříd. Ta nejluxusnější je označována jako zlatá a platí se do ní zvýšené jízdné. Nachází se v přední části soupravy a nabízí tak jedinečné výhledy, protože jak už bylo řečeno, vlaky jezdí samy a není v nich tedy kabina strojvedoucího.

žena stojící u předního okna vlakové soupravy metra
Dubajské metro jezdí samo, místo kabiny strojvedoucího tak mají cestující jedinečný výhled. Zdroj: Shutterstock

Dva vagóny jsou vyhrazeny pro ženy a děti a zbytek vagónů je druhá, tedy stříbrná třída, která přesto nabízí velmi vysoký komfort. Všechny vagóny jsou samozřejmě klimatizovány a je v nich pod pokutou zakázáno pít, jíst a žvýkat.

20minutové město

Předpokládá se, že nová linka po dokončení sníží dopravní zácpy o 20 procent. Právě zácpy jsou v současnosti jedním z nejpalčivějších problémů města. Představitelé Dubaje doufají, že do roku 2030 bude veřejnou dopravu využívat až 45 % všech obyvatel. Cíl je to vskutku ambiciózní. Automobil je totiž v Dubaji brán nejen jako pohodlný dopravní prostředek, ale také jako symbol statusu.

Modrá linka představuje jeden z nejstrategičtějších projektů města. V její blízkosti bude do roku 2040 žít až milion lidí, a navíc poskytne přímé spojení s dubajským letištěm, a to za pouhých dvacet minut. Projekt tak podporuje jednu ze strategií města s názvem 20minutové město, který má umožnit přístup k více než 80 procentům základních služeb právě do dvaceti minut.

Zdroje: timeoutdubai.com, novinky.cz, gulfnews.com, newsweek.com

Kam dál

Předchozí