Život cestovatele

8. 9. 2025

Klára Kozáková

Česká republika

Vojta si objednal v restauraci tatarák a zděsil se. Jen co mu ho číšník přinesl, okamžitě volal ČOI

U některých jídel je nutné, aby bylo připraveno z čerstvých surovin. U tataráku to platí dvojnásob. Jenže Vojta místo lahůdky dostal pokrm, ze kterého se mu udělalo zle už při pohledu. Hned poté začal hledat číslo na ČOI.

Shutterstock

Když jdeme nakupovat potraviny, většinou si prohlížíme, jak vypadají a také zkontrolujeme datum spotřeby. V momentě, kdy si vybíráme třeba kuřecí maso, hledáme známky toho, zda už se nekazí. Stejně tak kontrolujeme i ovoce nebo jiné potraviny. Nechceme si totiž domů odnést zboží, které bychom mohli hned vyhodit do koše.

Stejným způsobem bychom si ale měli kontrolovat i kvalitu jídla v restauracích. Je jasné, že nevejdeme do restaurační kuchyně s tím, ať nám ukážou lednici. Ale když nám na talíři donesou jídlo, které nevypadá zrovna nejčerstvější nebo dokonce zapáchá, rozhodně bychom ho neměli jíst. Něco podobného se stalo i naší čtenářce a jejímu příteli. V tomto případě to ale skončilo až u ČOI.

K výročí jsem dostala pozvánku na rande

"S přítelem Vojtou spolu chodíme už tři roky a před pár měsíci jsme spolu začali bydlet. Když jsme letos měli výročí, odpoledne mi napsal Vojta s tím, že mě zve na rande. Měla jsem z toho obrovskou radost. V práci jsem proto skončila dřív a šla se domů nachystat. Poté mě Vojta vyzvedl a namířili jsme si to rovnou do restaurace.

V restauraci jsme měli zarezervovaný stůl, který byl moc hezky nazdobený. Bylo vidět, že si na tomto rande dal Vojta záležet. Když nám číšník donesl menu, vybrala jsem si lososa s brambory. Vojta řekl, že vyzkouší tatarák, protože ho v tomto podniku ještě neměl.

Poté jsme si povídali o tom, co jsme přes den zažili, a mezitím nám donesli jídlo. To moje vypadalo hezky. Losos voněl čerstvě, a dokonce k němu byl salát. Jenže to Vojtovo nám připadalo divné. Kromě toho, že mělo podivnou vůni, bylo maso až moc lesklé," řekla Kristýna a pokračovala ve vyprávění.

Jídlo, které donesli mému příteli, rozhodně nepůsobilo čerstvě. Zdroj: Shutterstock

Kuchař tvrdil, že je maso čerstvé

"Vojta se ještě podíval do telefonu a vyhledal si informace, jak vypadá zkažený tatarák. A vše odpovídalo tomu, co našel. Zavolal si tedy číšníka s tím, že mu pokrm připadá zkažený. Číšník odnesl talíř i s jídlem do kuchyně. Po chvíli se vrátil a řekl, že kuchař vzkazuje, že jídlu nic není. Prý je maso čerstvé. Vojtovi jsem raději řekla, ať jídlo nejí. Mohl by z toho mít i vážné zdravotní problémy.

Pozdní telefonát na ČOI

Vojta jim tedy řekl, že jídlo nechce, a byl by rád, kdyby mu vrátili peníze. Ty nám ale nevrátili. Naše výročí jsme v tomto podniku ukončili. Venku před restaurací začal Vojta hledat něco v telefonu. Ptala jsem se ho, co dělá. Řekl mi, že zavolá na Českou obchodní inspekci (ČOI).

Telefon mu samozřejmě v tuto pozdní hodinu nezvedli, ale napsal jim naštvaný e-mail. Vadilo mu, že zaplatil skoro pět set korun za jídlo, které ani nesnědl. Druhý den mi volal do práce, protože mu přišla odpověď. Z ČOI mu napsali, že jeho stížnost podají k příslušným orgánům a budou se tím zabývat. Doufám, že restaurace dostane nějaký trest. Ještě se o to budeme zajímat," řekla Kristýna a tím ukončila svůj příběh.

Co se může stát, když sníte zkažené syrové maso?

Když sníte špatné syrové maso, může se vám udělat opravdu zle. Bakterie v něm dokážou vyvolat zvracení, průjem, bolesti břicha, horečku nebo celkovou únavu. Mezi nejčastější viníky patří Salmonella a Campylobacter, ale problém mohou způsobit i další bakterie.

Potíže se mohou objevit už po několika hodinách od jídla. Jestliže je otrava vážná, hrozí dehydratace. V některých případech je potřeba vyhledat lékařskou pomoc.

Otravu jídlem nepodceňujte. Můžete kvůli ní skončit v nemocnici. Zdroj: Shutterstock

Na koho se obrátit, když vám v restauraci naservírují zkažené potraviny?

Mnoho lidí si myslí, že stížnosti ohledně restaurací a zkažených potravin lze směřovat na ČOI. Neplatí to však v každém případě. Pokud by vám v restauraci nabídli k jídlu potravinu, která je očividně zkažená, můžete si na ně stěžovat. Vaši stížnost ale směřujte na Krajskou hygienickou stanici (KHS) nebo Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci (SZPI).

Do stížnosti uveďte datum a čas návštěvy, co přesně reklamujete (chuť, vzhled, pach, hygiena, klamavé jednání), koho jste kontaktovali (personál, jméno nebo pozice) a jejich reakci. Ideálně přiložte také fotku jídla a doklad o zaplacení.

Zdroje: medium.seznam, prahain, zoom.iprima, khsjih

Kam dál

Předchozí

Následující