Když jdeme nakupovat potraviny, většinou si prohlížíme, jak vypadají a také zkontrolujeme datum spotřeby. V momentě, kdy si vybíráme třeba kuřecí maso, hledáme známky toho, zda už se nekazí. Stejně tak kontrolujeme i ovoce nebo jiné potraviny. Nechceme si totiž domů odnést zboží, které bychom mohli hned vyhodit do koše.
Stejným způsobem bychom si ale měli kontrolovat i kvalitu jídla v restauracích. Je jasné, že nevejdeme do restaurační kuchyně s tím, ať nám ukážou lednici. Ale když nám na talíři donesou jídlo, které nevypadá zrovna nejčerstvější nebo dokonce zapáchá, rozhodně bychom ho neměli jíst. Něco podobného se stalo i naší čtenářce a jejímu příteli. V tomto případě to ale skončilo až u ČOI.
K výročí jsem dostala pozvánku na rande
"S přítelem Vojtou spolu chodíme už tři roky a před pár měsíci jsme spolu začali bydlet. Když jsme letos měli výročí, odpoledne mi napsal Vojta s tím, že mě zve na rande. Měla jsem z toho obrovskou radost. V práci jsem proto skončila dřív a šla se domů nachystat. Poté mě Vojta vyzvedl a namířili jsme si to rovnou do restaurace.
V restauraci jsme měli zarezervovaný stůl, který byl moc hezky nazdobený. Bylo vidět, že si na tomto rande dal Vojta záležet. Když nám číšník donesl menu, vybrala jsem si lososa s brambory. Vojta řekl, že vyzkouší tatarák, protože ho v tomto podniku ještě neměl.
Poté jsme si povídali o tom, co jsme přes den zažili, a mezitím nám donesli jídlo. To moje vypadalo hezky. Losos voněl čerstvě, a dokonce k němu byl salát. Jenže to Vojtovo nám připadalo divné. Kromě toho, že mělo podivnou vůni, bylo maso až moc lesklé," řekla Kristýna a pokračovala ve vyprávění.

Kuchař tvrdil, že je maso čerstvé
"Vojta se ještě podíval do telefonu a vyhledal si informace, jak vypadá zkažený tatarák. A vše odpovídalo tomu, co našel. Zavolal si tedy číšníka s tím, že mu pokrm připadá zkažený. Číšník odnesl talíř i s jídlem do kuchyně. Po chvíli se vrátil a řekl, že kuchař vzkazuje, že jídlu nic není. Prý je maso čerstvé. Vojtovi jsem raději řekla, ať jídlo nejí. Mohl by z toho mít i vážné zdravotní problémy.
Pozdní telefonát na ČOI
Vojta jim tedy řekl, že jídlo nechce, a byl by rád, kdyby mu vrátili peníze. Ty nám ale nevrátili. Naše výročí jsme v tomto podniku ukončili. Venku před restaurací začal Vojta hledat něco v telefonu. Ptala jsem se ho, co dělá. Řekl mi, že zavolá na Českou obchodní inspekci (ČOI).
Telefon mu samozřejmě v tuto pozdní hodinu nezvedli, ale napsal jim naštvaný e-mail. Vadilo mu, že zaplatil skoro pět set korun za jídlo, které ani nesnědl. Druhý den mi volal do práce, protože mu přišla odpověď. Z ČOI mu napsali, že jeho stížnost podají k příslušným orgánům a budou se tím zabývat. Doufám, že restaurace dostane nějaký trest. Ještě se o to budeme zajímat," řekla Kristýna a tím ukončila svůj příběh.
Co se může stát, když sníte zkažené syrové maso?
Když sníte špatné syrové maso, může se vám udělat opravdu zle. Bakterie v něm dokážou vyvolat zvracení, průjem, bolesti břicha, horečku nebo celkovou únavu. Mezi nejčastější viníky patří Salmonella a Campylobacter, ale problém mohou způsobit i další bakterie.
Potíže se mohou objevit už po několika hodinách od jídla. Jestliže je otrava vážná, hrozí dehydratace. V některých případech je potřeba vyhledat lékařskou pomoc.

Na koho se obrátit, když vám v restauraci naservírují zkažené potraviny?
Mnoho lidí si myslí, že stížnosti ohledně restaurací a zkažených potravin lze směřovat na ČOI. Neplatí to však v každém případě. Pokud by vám v restauraci nabídli k jídlu potravinu, která je očividně zkažená, můžete si na ně stěžovat. Vaši stížnost ale směřujte na Krajskou hygienickou stanici (KHS) nebo Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci (SZPI).
Do stížnosti uveďte datum a čas návštěvy, co přesně reklamujete (chuť, vzhled, pach, hygiena, klamavé jednání), koho jste kontaktovali (personál, jméno nebo pozice) a jejich reakci. Ideálně přiložte také fotku jídla a doklad o zaplacení.
Zdroje: medium.seznam, prahain, zoom.iprima, khsjih