
Zapomeňte na nekonečné hodiny za volantem. Takto se snadno dostanete k moři i na hory
Letní dovolená bez únavného řízení a přesto s vlastním autem? Autovlak je stále populárnější volba mezi Čechy, kteří chtějí mít u moře nebo na horách své vozidlo, ale nechtějí strávit dlouhé hodiny za volantem. Zatímco z Prahy vedou koleje s autovozovýmy vozy jen na Slovensko, do dalších destinací míří autovlaky z Vídně nebo Bratislavy. Zjistili jsme, kam se dá vlakem i s autem dostat v roce 2025, jaká jsou omezení, a především kolik taková cestovatelská pohoda stojí.
Foto: ČD
Z České republiky zamíří auto po kolejích jedině na Slovensko díky Českým drahám. Autovlaky letos odjíždějí z nového terminálu v pražské Michli, a nikoliv z hlavního nádraží. Tento přesun je výsledkem kapacitních opatření a podle zástupců dopravce by měl usnadnit nakládku vozidel vzhledem k lepší dostupnosti terminálu u Chodovské ulice.
Linky jsou k dispozici zejména přes léto – první spoje vyrazily opět od července po zimní přestávce a zájemců je tolik, že často bývají místa dlouho dopředu vyprodaná. Podle železničářů spoje vedou především na východ Slovenska – konkrétně do Popradu a Košic, přičemž možnost přepravy do Humenného je letos kvůli probíhající výluce mimo provoz.
Autovlakem k moři bez námahy a téměř zadarmo
Nakládka vozidel v Praze Michli probíhá zejména ve večerních hodinách, vlak pak odjíždí v noci a na Slovensko dorazí ráno. Službu zajišťují společně České dráhy a slovenský dopravce ZSSK. Cena za převoz osobního auta do výšky 1,6 metru včetně řidiče začíná letos na částce 110 eur. Každý další pasažér si na stejné trase připlatí 25 eur.
U větších aut je cena vyšší, základní částka startuje na 149 eurech. Kolik zákazník zaplatí, závisí nejen na typu vozidla, ale také na zvoleném typu lůžka nebo lehátka ve vlaku. Výhodou je, že přepravu lze využívat opakovaně, jízdní řád zveřejněný Českými drahami je stabilní, ačkoliv v době plánovaných výluk na některých úsecích může docházet k posunům odjezdových časů a omezením.
Kdo touží po dálkách, například po cestě do Chorvatska, musí vyrazit do zahraničí – nejblíže lze nastoupit v Bratislavě anebo Vídni. Odtud jezdí v sezóně letní autovlak až do chorvatského Splitu. Provoz zajišťuje slovenská ZSSK a rakouské ÖBB. Vlak vyráží ze Slovenska třikrát týdně, a to vždy ve středu, pátek a neděli, zpět pak jezdí ve čtvrtek, sobotu a pondělí.

Dlouhá sezona, která stojí za zkoušku
Sezóna trvá od 30. dubna do poloviny října. Cestující se mohou pohodlně vyspat v lůžkových či lehátkových vozech, k dispozici je také klasické kupé. Na rozdíl od dřívějších let už letos neprobíhá nakládka aut přímo v Bratislavě, ale pouze na vídeňském nádraží, kvůli stavebním úpravám trati mezi Slovenskem a Rakouskem.
Zájem o tuto linku je podle vyjádření dopravců obrovský a počet přepravených automobilů i motocyklů rok od roku roste. Za cestu do Splitu zaplatí cestující za místo na sezení od 35,90 eur, přeprava malého osobního auta začíná na 99,90 eurech. Cena za motocykl je od 69,90 eura. Jakmile kapacita v nejnižších cenových úrovních dojde, mohou být lístky dražší.
V nejnižších tarifních třídách je zahrnut i malý snack, přepravce doporučuje jízdenky objednávat s co největším předstihem. Autovlaky zůstávají v evropském kontextu vysoce vyhledávanou alternativou – zájem průběžně stoupá zejména v době letních dovolených. Užitečnost této služby podtrhuje nejen úspora času a sil za volantem, ale i možnost naplánovat dovolenou s maximální komfortem a s vlastním autem na místě, kam by cesta řízením byla složitá a únavná.
Mohlo by vás zajímat

Nový ráj pro cyklisty: Trasa, o které budou Češi mluvit celé léto. Auta tu nemají šanci

Notorický zloděj prozradil, jaká auta se v Česku kradou nejvíce. Pokud ho vlastníte i vy, dejte si pozor

Plzeňáci se musí připravit na komplikace: Rolnické náměstí se od pondělí uzavírá. Víme, jak dlouho potrvá omezení

Oblíbená destinace Čechů zavádí nová omezení. Ceny letí vzhůru, turisté budou překvapeni tím, co je čeká
