Život cestovatele

17. 11. 2025

Lenka Fialová

Česká republika

Seznam měst v Česku, kde by měly jezdit vlakotramvaje. Spojí výhody obou prostředků a ušetří cestujícím spoustu času

Mladí lidé sedí a čekají na tramvaj/vlak na zastávce. Dívají se do mobilu.

Zdroj: Shutterstock

Tramvaj nebo vlak? Ani jedno – jedná se totiž o vlakotramvaj! Tento praktický dopravní prostředek už vozí cestující v Německu, Francii nebo Nizozemsku. A možná se dočkají i některá česká města. Která to jsou? A jakým problémům plány čelí?

V jednu chvíli projíždějí jako tramvaj velkoměsto, v druhou jako vlak po polích a skrz vesnice, kde lišky dávají dobrou noc. Aneb něco, co v Česku v budoucnosti umožní tzv. "vlakotramvaje". Ty spojí výhody obou prostředků a cestujícím ušetří spoustu času.

A my dnes už víme, ve kterých městech by se měly objevit nejdříve!

Senzace jménem "tram-train"

Na začátek si pojďme říct, co to vlastně "tram-train", nebo česky jednoduše vlakotramvaj, je.

Jak je patrné z názvu, jedná se o moderní vozidlo, které může fungovat v jednu chvíli jako vlak, ale hned poté jako tramvaj. Tento obojživelník tedy dokáže jezdit jak po tramvajových, tak železničních kolejích, a tím má potenciál stát se naprosto revolučním. Jen si představte, nasednout ve středu Prahy do vozu, který vás bez starostí a přestupů doveze až do menší obce za ní.

Svým vzhledem nejsou vlakotramvaje všeobecně nijak zvláštní. Samozřejmě, než klasické vlaky musí mít užší tvar, aby se vůbec vešly do úzkých, klikatících se uliček města. To je jedna z mála změn, které jsou vidět – většina ostatních laickému oku uniká.

Technická stránka je plná otazníků

Kromě užšího tvaru musí odborníci vyřešit mnohem závažnější otázky a problémy týkající se možného zavedení vlakotramvají v Česku. Dokud se tak nestane, zůstane jejich budoucnost v Česku nejistá.

Jedním z problémů je například odlišný systém elektrifikace – jako konkrétní příklad můžeme uvést situaci v Praze. Pražské tramvaje za normálních okolností používají napájení 600 V DC, zatímco zdejší elektrovlaky až 3000 V DC. Rozdíl mezi těmito dvěma údaji připomíná hlubokou propast, kterou je také třeba brát v potaz.

Kromě toho je tu dále otázka výšky nástupišť. Nástupiště tramvají se většinou pohybují v rozmezí pár centimetrů. Na rozdíl od nich poté nástupiště vlaků bývají podstatně vyšší, nezřídka se setkáte s výškovým rozdílem 55 cm či vyšším.

Další otázky se týkají například rozdílných kolejí či bezpečnosti. Ovšem ani tyto a další problémové aspekty zájem o vlakotramvaje nesnižují. Naopak – poptávka po nich neustále roste jak v zahraničí, tak i u nás.

Která města o zavedení této senzace uvažují?

Zavedení vlakotramvají v Česku bylo už předmětem několika diskuzí. Dokonce už existuje několik kandidátů, kteří o ni veřejně projevili zájem. Ovšem je nutné říci, že nic prozatím jisté není. Jsou přezkoumávány jak technické stránky věci, tak praktické – tedy jestli se vůbec vlakotramvaj v daných oblastech vyplatí.

Jedním větším konkrétním zájemcem o tento nový způsob dopravy se stal například Středočeský kraj. Koneckonců, v jeho srdci mimo jiné leží také Praha, která je častým cílem turistů nebo dojíždějících do práce a za vzděláním. Toto by pak mohlo dopravu do ní či z ní podstatně zjednodušit.

Vlak vyjíždějící ze stanice hlavního nádraží v Praze. Okolí je liduprázdné.
V budoucnu možná kromě vlaků bude z hlavního nádraží v Praze jezdit i vlakotramvaj. Zdroj: Shutterstock

Nadšení z možnosti zavedení vlakotramvají dále projevili také v Libereckém a Olomouckém kraji. Současný seznam všech oblastí, kde se tato možnost současně prověřuje, pak vypadá následovně:

  • Hostivice – Zličín – Řepy – Anděl – Smíchovské nádraží
  • Olomouc – Senice na Hané – Litovel/Drahanovice
  • Liberec – Tanvald/Josefův důl

První vlakotramvají se pyšnilo Německo – už dávno si ale vyjela do světa

Kde vlastně příběh vlakotramvaje začal? Nijak daleko to nebylo, vlastně hned u našich německých sousedů, a to už několik desítek let zpátky. Psala se bouřlivá 80. léta, kdy návrh na zavedení systému vlakotramvaje poprvé spatřil světlo světa. A o několik let později, po nutném plánování a testování, první vlakotramvaj slavnostně vyjela z města Karlsruhe.

Ve snaze propojit regionální centra s velkými městy, bez nutnosti přestupu, si pak z Německa vzalo příklad několik dalších evropských zemí. Patří mezi ně například Francie, Nizozemsko a také Velká Británie. Co myslíte, bude Česká republika další? Zajisté na tom pečlivě pracuje.

Dvě žluto-červené vlakotramvaje čekající na zastávce v Karlsruhe.
První vlakotramvaj vyjela z města Karlsruhe v Německu. Zdroj: Shutterstock

Zdroje: metro.cz, irozhlas.cz, zdopravy.cz

Kam dál

Předchozí