Po několika workshopech se správa železnic, developeři, investoři, město Praha, stát a další aktéři konečně dohodli na základních principech nové podoby Hlavního nádraží. Celkem 40 různých aktérů jednalo po velmi dlouhou dobu o jednotné vizi pro tento projekt. Vítězný návrh byl vybrán a výstavba by tak měla začít v roce 2028. Již teď je jisté, že se bude jednat o jeden z nejdražších infrastrukturních projektů v celé České republice.
Soutěžní dialog Nový Hlavák
Praha nechala vyhotovit hned tři různé návrhy na rekonstrukci, jejíž součástí není jen obnova odbavovací haly, ale i výstavba nové tramvajové traťi a revitalizace přilehlého parku. V budoucnu tak bude Hlavní nádraží spojujícím dopravním uzlem mezi linkami metra C, D, linkou S, regionálními vlaky, tramvajemi a vysokorychlostní tratí.
Soutěžní dialog pod názvem Nový Hlavák vyhrál návrh dánského studia Henning Larsen Architects, jehož cílem je propojení odbavovací haly, Vrchlického sadů a nové tramvajové zastávky, která bude vybudována přímo před nádražím. Vítězný návrh, jenž byl slavnostně vyhlášen 27. listopadu 2023 v Centru architektury a městského plánování, klade důraz především na udržitelnost. Důležitým bodem je i revitalizace parku, který není momentálně zrovna reprezentativním místem, ani příjemným prostředím k posezení.
Nová podoba, aneb Šťastný Hlavák
V návrhu Henning Larsen Architects je největší dominantou celého projektu dřevěná střešní konstrukce, která má spojovat prostor před nádražím s parkem i s odbavovací halou. Park se tak stane přirozenou součástí haly a vše bude působit jako jeden celek, což velmi usnadní orientaci v celém prostoru. V návrhu se počítá s odstraněním ocelové části střechy a zbouráním čelní stěny odbavovací haly. Promění se i výrazně vnitřní prostory. Plánuje se rozšíření místa, kde se bude dát sednout. Vstup do haly bude prosklený a vytápěný.
Zastřešení bude také na nové tramvajové zastávce přímo před nádražím. Všechny dřevěné střešní konstrukce budou potaženy speciální fólií, aby nedošlo k poškození deštěm či sněhem. Do budoucna se počítá i s využíváním zachycené dešťové vody.
Pohodlnější a přehlednější místo
Celý prostor bude navíc více otevřený a tím i mnohem přehlednější, než je tomu doposud. Podle návrhu mají být Vrchlického sady rozděleny na kulturní zónu, zónu určenou pro aktivity a zónu spojující nádraží, která bude zastávat funkci jakého náměstí. Zlepší se tak zde i podmínky pro chodce, a také pro cyklisty. Architektonické historické prvky celého nádraží zůstanou samozřejmě zachovány. Prostor před historickou Fantovou budovou projde taktéž revitalizací. Celkově se počítá i s vysázením nové zeleně ve Vrchlického Sadech.
Tramvajová trať jako součást Hlaváku
V plánech je také vybudování nové tramvajové trati, která povede od Státní opery přes magistrálu přímo k odbavovací hale Hlavního nádraží a následně pak bude pokračovat až do ulice Bolzanova. Díky nové trati vznikne lepší dopravní spojení a pomine současná vytíženost hromadné dopravy přes Vodičkovu ulici a pře Jindřišskou ulici.
Zapojení veřejnosti
Velmi důležitou součástí projektu bylo zapojení veřejnosti. Občané měli možnost vyplnit dotazník, týkající se plánované obnovy nádraží a celého okolí. Lidé se tak mohli vyjádřit k nové odbavovací hale či revitalizaci Vrchlického sadů. Výsledky průzkumu pak byly zveřejněny na webových stránkách projektu. Po vyhlášení projektu se však začali lidé ozývat s tím, že celá obnova je příliš okázalá a že se budou utrácet miliardy za zbytečný luxus. Projekt byl však i přes názory veřejnosti schválen a výstavba by měla začít velmi brzy.
Zdroje: e15.cz