Za pět let budou fotbalový svátek hostit společně Portugalsko, Španělsko a Maroko. Právě dvě poslední zmiňované země již čtyři dekády přemýšlí, jak oba kontinenty spojit tak, aby se daly překonat suchou nohou. Prvotní nápad vybudovat nad 15kilometrovým Gibraltarským průlivem most ztroskotal na nepřekonatelných přírodních překážkách. Začalo se tedy uvažovat o vyhloubení tunelu a ten nyní dostal po letech geologických průzkumů opět zelenou.
Z Madridu do Casablancy za 5 hodin
Tunel by měl výrazně urychlit a zpříjemnit cestu mezi oběma zeměmi nejen fotbalovým fanouškům. Předpokládá se, že cesta ze španělské metropole Madridu do marocké Casablancy by se měla zkrátit ze současných 12 hodin jízdy autem a trajektem na pouhých 5,5 hodiny. Rychlovlak by se stal i pohodlnou alternativou i letu letadlem, který sice trvá jen dvě hodiny, ale ve skutečnosti je mnohem delší, pokud se započítá transfer a doba strávená na letišti.
 
 Vlak by měl z Madridu pokračovat přes Algeciras na jihu Pyrenejského poloostrova do tunelu, který by vedl mezi Punta Paloma ve Španělsku a Punta Malabata v Maroku. Jeho další zastávkou by bylo město Tanger v Maroku a konečnou stanicí Casablanca. Samotný tunel by měl měřit necelých 42 kilometrů, z toho 27 kilometrů by vedlo pod mořem. Nepovede tak nejkratší možnou cestou mezi oběma břehy, a to proto, že by musel být umístěn v hloubce až 900 metrů. Takto se bude kopat "jen“ do hloubky asi 400 metrů, což i tak je úctyhodné číslo. Pro porovnání, slavný lamanšský tunel byl prokopán v hloubce asi padesáti metrů.
Nebude to jednoduché ani levné
Stavbu komplikuje i velmi členité dno tvořené několika typy hornin, silné proudy a také seizmická aktivita. Poslední zemětřesení v této oblasti v roce 1960 téměř zničilo marocké město Agadir. Půjde tak o skutečnou technologickou a inženýrskou výzvu. Zpráva, kterou má španělská vláda k dispozici od června, potvrzuje, že i přes extrémní složitost jsou současné technologie schopny projekt realizovat. Již teď první odhady kalkulují s náklady okolo 8,5 miliardy eur jen na španělské straně.
Španělské úřady již začaly plánovat předběžný časový harmonogram projektu. První fáze zahrnuje vyhloubení průzkumného tunelu, který by položil základ finální dvoukomorové podobě se servisním tunelem uprostřed. K projektu byl přizván i legendární švýcarský stavitel Giovanni Lombardi, který se podílel na stavbě jednoho z největších tunelů na světě, Gotthardského tunelu pod Alpami.
Nejdříve za pět let
Nejoptimističtější prognózy počítají s jeho otevřením již za pět let. Vzhledem k technickým obtížím a rozsahu požadovaných investic je ale mnohem realističtější, že k tomu dojde někdy mezi lety 2035 a 2040. Pokud se projekt po letech konečně podaří dovést do zdárného konce, půjde o vůbec první železniční spojení mezi oběma kontinenty.
V době, kdy se cestování rychlovlaky stává v Evropě populárnější než kdy dříve a kdy dokonce i Česká republika konečně přidala svou ruku k dílu a začíná budovat síť vysokorychlostních tratí, které nás propojí se západní Evropou, má tento složitý a ambiciózní projekt poměrně velkou šanci na úspěch. Jednání mezi Španělskem a Marokem jsou v plném proudu.
Zdroje: moroccoworldnews.com, forbes.com, zpravy.aktualne.cz
 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 