Život cestovatele

7. 9. 2025

Michaela Chen

Česká republika

Přišel jsem do vietnamské restaurace v Chebu a málem se pozvracel. Plíseň, špína, hmyz a nejhorší ze všeho byl strop. Tohle jsem ještě nezažil

Na dobré jídlo se těší každý. Jenže někdy se stane, že zážitek, který měl být příjemný, se promění v noční můru. A v tu chvíli si uvědomíme, že nejde jen o to jídlo, ale i o prostředí, kde jíme.

Shutterstock

Do restaurace člověk většinou vstupuje s očekáváním, najíst se, ochutnat něco nového a na chvíli vypnout. Jenže někdy se stane, že vás zarazí samotné prostředí dřív, než dostanete jídelní lístek. A právě tehdy poznáte, že vás čeká zkušenost, na kterou nezapomenete.

Atmosféra, která bere chuť

Vešel jsem dovnitř a ještě než jsem se posadil, ucítil jsem zvláštní pach. Lepivé stoly, špinavá podlaha, talíře od předchozích hostů. Říkal jsem si, že to snad obsluha brzy uklidí, že přeháním. Jenže pak jsem zvedl oči ke stropu a to, co jsem uviděl, mi obrátilo žaludek. Plíseň se rozlézala do všech stran, místy už odpadávala omítka. V tu chvíli se mi zvedl žaludek a chuť na jídlo zmizela.

Když jsem o tom později přemýšlel, zjistil jsem, že nejde o výjimečný případ. Hygienické kontroly podobné podniky zavírají opakovaně. Nedávno inspektoři uzavřeli bistro v Teplicích, kde našli plíseň, špínu, špinavé nádobí i hmyz. Zveřejněné fotografie připomínaly spíš horor než restauraci. A právě tehdy mi došlo, že to, co jsem viděl v centru Chebu, není žádná náhoda, ale realita, která se občas prostě stane.

View post on Instagram
 

Co dělat, když narazíte na špínu

Taková zkušenost není jen nepříjemná, jde o zdraví. Riziko otravy jídlem nebo infekce je reálné, a proto je důležité vědět, jak se zachovat. V první řadě okamžitě přestaňte jíst a pít, i když máte hlad, pokračovat by mohlo být nebezpečné. Pokud to jde, zdokumentujte stav, protože fotka plísně, špinavého stolu nebo hmyzu může být později klíčová. Potom je na místě upozornit personál, a to klidně a jasně, i když se možná setkáte s odmítavou reakcí.

Dalším krokem je kontaktování hygienické stanice, v Česku jde o Krajskou hygienickou stanici, která má pravomoc provést kontrolu a podnik i uzavřít. A nakonec zvažte i veřejnou recenzi. Krátký popis na Google Maps, Facebooku, Tripadvisoru nebo na jiné platformě může varovat ostatní, pokud se budete držet faktů a nebudete přehánět.

Proč je důležité nemlčet

Mnoho lidí má tendenci mávnout rukou, říct si, že "jednou to přežiju" nebo že nechce dělat problémy. Jenže pokud se plíseň táhne po stropě a v kuchyni pobíhá hmyz, nejde o maličkost, ale o vážné ohrožení zdraví. Proto se určitě ozvěte. Hygienici mají pravomoci zasáhnout a někdy jedině díky nahlášení zjistí, že podnik nefunguje tak, jak by měl.

Podobné příběhy nejsou výjimkou ani jinde v Evropě. V zahraničí se hygienické inspekce řeší velmi přísně a podnik může být uzavřen ze dne na den. Je to připomínka, že čistota a bezpečné zacházení s jídlem nejsou nadstandardem, ale úplným základem, který má chránit každého hosta. A právě zákazníci hrají klíčovou roli v tom, aby se standardy dodržovaly.

Takové případy nejsou ojedinělé. Foto: Shutterstock

Jak si zachovat nadhled

Ten den jsem z restaurace odešel s prázdným žaludkem, ale s pocitem, že jsem udělal správně. Bylo mi jasné, že i když to byla nepříjemná zkušenost, může posloužit jako varování. Nemusíme přece riskovat otravu jen proto, že se stydíme ozvat. Naopak, čím víc lidí upozorní na špatné podmínky, tím větší je šance, že se něco změní.

Naštěstí to neznamená, že by se lidé měli bát všech podniků. Většina restaurací si na hygienu dává pozor a dobrý oběd je stále radost, ne riziko. Podobné případy jsou spíše varováním, že je dobré být vnímavý a ozvat se, když něco není v pořádku. Jídlo má být zážitek, ne důvod k obavám.

Zdroje: foodsafety.gov, podnikatel.cz, e-teplicko.c, potravinynapranyri.cz

Kam dál

Předchozí

Následující