Ostudnou vizitkou Česka je totiž hned Hlavní nádraží Praha, kam přijíždí většina mezinárodních vlaků. Turisty nejprve přivítá krásná architektura klenby nad nástupišti, podchody se tak už trochu spravily, ale opravdový šok přijde, pokud nepokračují do metra.
„Pražský Sherwood“ uvítá lidi strachem
Zapomeňme na to, že polovina nádraží (a to bohužel ta stěžejní) je vystavěna spíše funkčně, jak to bylo za socialismu běžné. A ten „brutalismus“ se prostě k centru historické Prahy nehodí. Turisty potrápí něco jiného! Skutečný problém totiž vyvstává až před hlavním vchodem, kde bohužel většina turistů směřujících do centra kvůli špatnému značení ve finále skončí.
Ještě, než se pořádně rozkoukají, zaútočí na jejich čich pach moči a alkoholu, na sluch pak hluk z pražské magistrály a křik opilých obyvatel přilehlého parku. No a na pohled? Možná si řeknou, že cestovali časem, protože jen přes širší chodník vidí obraz jak z divokých devadesátek. Na lavičkách pospávají opilí lidé (nejčastěji bezdomovci) a když se dobře díváte, možná si všimnete i kvetoucího drogového obchodu.
Na mapě to vypadá jako malý park, který má pěkný název Vrchlického sady, ale pro každého Pražáka je to prostě „Sherwood“ a nedílná součást „Hlaváku“.
Ale vraťme se zpátky k turistům, asi není divu, že pokud jsou v Praze poprvé, nebudou souhlasit s nazdobenými brožurkami. První dojem je přeci důležitý a ovlivní celý pobyt, i když už pak bude všechno na jedničku. Lidi, kteří přijeli vlakem, díky tomu poznáte i v recenzích, protože ty nejsou na rozdíl od těch, co přiletěli k Praze tak přívětivé.
Praha je bezpečná, ale umí být hodně děsivá
Praha se už dlouhé roky řadí mezi nejbezpečnější místa Evropy. Pravděpodobnost, že by vás na Hlavním nádraží někdo zavraždil, je mizivá. Ale pocit bezpečí, který byste v takové lokalitě čekali, se prostě blíží nule.
Na druhou stranu je pravděpodobnost, že uvidíte rvačku za bílého dne nebo budete okradeni či obtěžováni agresivním žebráním je velmi vysoká. Nemůžeme se tak divit, že zahraniční vlády varují turisty před Hlavním nádražím v Praze. I když se může zdát, že s tím nikdo nic nedělá, Policie opravdu dělá, co může. Jakmile však hlídka zajde za roh, situace je stejná. Nejhorší na tom je, že tento problém trvá desítky let a je tak mizivá naděje, že by se něco mělo naráz změnit.
Dvě tváře Hlavního nádraží
Pochmurnost a děsivost okolí Hlavního nádraží podtrhuje již zmíněná architektura. Což vytváří rozpor. Na pohlednicích vidíte krásnou historickou budovu, ale pak se motáte v podzemí a v tmavých prostorách. Turisté nechápou, proč se více nevyužívá právě secesní Fantova budova. Důvod je prostý – pražská magistrála, která tento prostor přetnula vedví. Tím odstavila historické nádraží od historického centra a dala vzniknout jeho schizoidnímu charakteru.
Přinese Nový Hlavák změnu?
Naději na změnu přinesl projekt dánského studia „Nový Hlavák“. Tento návrh počítá s prosvětlenou vstupní halou, tramvajemi přímo před vstupem na nádraží a použití přírodních materiálů. Zní to skvěle! Jenže nezapomeňme na to, že jsme pořád v Čechách. Takže se jen papíruje, památkáři šílí z toho, že by šla ošklivá tmavá budova k zemi, a tak se to všechno zadrhnulo.
Původní přísliby, kdy bude hotovo, tak vzaly za své a pokud nějaká přestavba začne, tak nejdřív v roce 2028. Hotovo tak nebude před rokem 2030. Co to znamená pro nás a turisty? Budeme se i nadále muset obrnit trpělivostí, protože v dohledné době se nic nezmění.
Smutné je v tomto ohledu i srovnání se sousedy, protože tam už se s přestavbami a opravami začalo, někde jsou i hotové. Ale na druhou stranu takový Brusel je na tom ještě hůř, jenže tam nepřichází nazmar takový potenciál jako v Praze.
Pražské nádraží tak zůstává i v roce 2025 otevřenou hnisající ránou. Je to místo, kde selhává město i stát.
Zdroje: archiv.prahatv.eu, seznamzpravy.cz, policiecr.cz