Život cestovatele

15. 6. 2025

Michaela Hanelová

Česká republika

Nové varování pro školy: Výlet vlakem není samozřejmost. Kdo nesplní tuto podmínku, nevyjede ani z nádraží

Začátek června tradičně znamená jediné – vlaky plné dětí na školních výletech. Jenže ne všechny skupiny se do souprav nakonec dostanou. Pokud není objednávka v systému, nastává problém. Přitom to není jen formalita – jde o kapacitu, bezpečnost a férovost vůči ostatním cestujícím.

Foto: Depositphotos.com

Konec června, slunce už pořádně pálí, učitelé odpočítávají dny do prázdnin a školní chodby zejí prázdnotou, protože jsou děti na výletech. A s nimi zaplněné vlaky, přeplněné vagony a občas i neplánované zmatky na perónu. Přitom by stačilo jediné – včasná rezervace.

Zatímco pro děti je školní výlet často jedním z nejhezčích zážitků školního roku, pro vlakové průvodčí a dispečery to bývá zkouška trpělivosti i logistiky. Problém nastává, když se skupiny do vlaku snaží nastoupit bez předchozího nahlášení. Což je, jak se ukazuje, častější, než by se mohlo zdát.

Víc než 19 osob? Objednávka je povinná

Většina lidí vůbec netuší, že pokud skupina čítá více než 19 osob, musí být její cesta vlakem předem nahlášena. Nejde jen o papírování – tímto krokem získává skupina například rezervaci zdarma, slevu, možnost vrácení části jízdného, pokud někdo nedorazí, a především jistotu, že se do vlaku vůbec vejde.

Jak totiž upozorňuje vlaková zaměstnankyně v populárním vláknu na sociálních sítích – pokud do soupravy s kapacitou 120 osob najednou dorazí tři neohlášené skupiny po 40 lidech, je zkrátka jasné, že se všichni nevejdou. A kdo není v systému, zůstává na peróně.

Složitá situace nenastává jen kvůli skupinám samotným, ale i kvůli výlukám. Právě v období před letními prázdninami bývá síť železnic rozkopaná, vlaky nahrazené autobusy a vše je o něco komplikovanější než obvykle. V autobusech, které často fungují jako náhradní doprava, je navíc kapacita výrazně nižší než ve vlacích.

Školní výlety ve vlaku letos mění pravidla. Jedna chyba může zhatit celou cestu, týká se všech učitelů. Foto: Depositphotos.com

Léto je navíc sezónou výluk. A ty umí zamíchat kartami

Zatímco ve vlaku se skupiny hlásí od 20 osob výše, u autobusů bývá hranice nižší – někdy už od 10. A pokud to někdo nahlásit zapomene, řidič má právo skupinu odmítnout. Ne všichni ale tuto povinnost znají, a tak bývá zmatek na denním pořádku.

Některé zkušenosti však ukazují, že ani včasné nahlášení není stoprocentní zárukou pohodové cesty. Někdy dojde ke chybě na straně dopravce – například nebyl připojen slíbený vůz navíc. Výsledkem je pak nepříjemná tlačenice, za kterou často nemůže ani učitel, ani průvodčí.

Podobné případy sice nejsou běžné, ale mohou se stát. Důležité proto je mít s sebou potvrzení o objednávce – třeba v e-mailu – a v případě pochybností ho ukázat. Ve vlacích by se ale schválené objednávky měly automaticky zobrazovat v systému, takže v ideálním případě ke komplikacím dojít nemá.

Neohlášené skupiny přináší zbytečný stres navíc

Přestože teoreticky může vlaková posádka neobjednanou skupinu odmítnout, v praxi se často snaží najít nějaké řešení. Ne vždy to ale jde bez komplikací. A i když se skupinu nakonec vmáčkne, je to na úkor pohodlí všech ostatních cestujících. Zkušenosti z praxe jsou různé. Někdo denně vidí školní skupiny bez rezervace, jiný zase chválí učitele, kteří se včas zeptají a vše objednají. Ti nejlepší navíc objednávají rovnou, bez dalších otázek – a to v době, kdy není na nádraží fronta až ven.

Pokud jste učitel, vedoucí skupiny nebo rodič organizující školní výlet, raději si cestu vždy předem ověřte a nahlaste. Vlakem i autobusem. Nejen kvůli sobě, ale i kvůli ostatním. A pokud jedete s dětmi, zeptejte se své paní učitelky, jestli vás opravdu přihlásila. Šetří to nervy, čas i zbytečné diskuse na perónu – a dětem to zaručí, že jejich výlet nezačne už prvním zklamáním ještě na nádraží.

Kam dál

Předchozí

Následující