
Nová éra cestování: České dráhy spouští spojení, o kterém snili nejen milovníci Skandinávie
Kdo touží po dobrodružství, pohodlí i rychlosti na kolejích, má se na co těšit. Od května 2026 se českým, německým i dánským cestujícím otevře unikátní přímé vlakové spojení, které změní pravidla cestování napříč Evropou. Všechno, co potřebujete vědět o ComfortJetu a nové trase Praha–Kodaň, najdete v tomto článku.
Foto: ČD
Už se nemusíte bát zdlouhavého cestování s přestupy. České dráhy společně s německými a dánskými kolegy připravují na květen 2026 přímé vlakové spojení mezi Prahou, Berlínem, Hamburkem a Kodaní. Na trase budou denně jezdit dva páry vlaků, v létě přibude ještě jeden, a to vše v moderních soupravách ComfortJet, které jsou výkladní skříní současné dálkové železniční dopravy.
Cesta z Prahy do Kodaně potrvá přibližně jedenáct hodin a cestující mohou očekávat pohodlí na vysoké úrovni, které jim zpříjemní i dlouhé hodiny na kolejích. Tato nová linka je součástí ambiciózního evropského projektu na podporu přeshraničních železničních spojení. Evropská komise vybrala celkem deset pilotních tras, ale právě Praha–Kodaň bude první, která se skutečně rozjede. Společná práce tří národních dopravců ukazuje, jak důležitá je spolupráce napříč hranicemi.
České dráhy rozšiřují spojení po Evropě
Díky tomu se českým cestujícím otevírá přímá cesta nejen do Dánska, ale také do dalších destinací ve Skandinávii. Vlaky z Prahy budou odjíždět celoročně přibližně v půl sedmé ráno a v půl jedenácté dopoledne, v letní sezóně navíc přibude odpolední spoj v půl páté. Zajímavostí je, že po více než deseti letech se obnovuje přímé vlakové spojení mezi Prahou a Kodaní – naposledy podobný komfort nabízely noční vlaky v letech 2012 až 2014. Od té doby museli cestující do Dánska vždy přestupovat v Hamburku, což se nyní změní.
ComfortJet je nejmodernější souprava, kterou České dráhy mají k dispozici. Nabízí prostorný, klimatizovaný interiér a díky tlakotěsnosti chrání cestující před nepříjemnými tlakovými rázy při průjezdu tunely nebo míjení vlaků. Celý vlak je bezbariérový, s širokými mezivozovými přechody a automatickými dveřmi, které usnadňují nástup i výstup. Sedadla jsou polohovatelná, v první třídě v uspořádání 2+1 s koženým potahem, ve druhé třídě v uspořádání 2+2 s textilním potahem.
Pro cestující jsou připraveny sklopné i pevné stolky, police na zavazadla i stojany na kola a velká zavazadla. Vlak je vybavený moderními technologiemi, jako je bezdrátové nabíjení telefonů, zásuvky a USB porty, bezdrátová Wi-Fi nebo zábavní a informační palubní portál. Nechybí ani bezbariérové WC, elektrické zdvihací plošiny nebo dětské kino a místo pro přebalování kojenců. Pro nevidomé a slabozraké jsou vlaky vybaveny tlačítky v haptickém provedení, nápisy v Braillově písmu a dálkovým ovládáním dveří.

Z Prahy do Dánska bez stresu a přestupů
Restaurační vůz ComfortJetu nabízí 18 míst k sezení a možnost zakoupit si teplé i studené pokrmy a nápoje. V moderní kuchyni se připravuje jídlo zchlazené a následně ohřívané, nechybí kávovar, výčep piva ani myčka na nádobí. Po dokončení rekonstrukce trati mezi Berlínem a Hamburkem bude ComfortJet na této trase dosahovat rychlosti až 230 km/h, což z něj učiní nejrychlejší pravidelný vlak v historii Českých drah.
Nové spojení neprospívá jen cestujícím mezi Prahou, Berlínem a Kodaní, ale také obyvatelům dalších měst na trase, jako jsou Ústí nad Labem, Drážďany, Hamburk nebo Odense. V metropolitních oblastech a dalších zastávkách na trase žije více než 15 milionů lidí, kteří budou mít díky návazným spojům mnohem lepší možnosti cestovat napříč Evropou. Po dokončení podmořského Fehmarnského tunelu mezi Německem a Dánskem se navíc výrazně zkrátí jízdní doba, což učiní cestování ještě pohodlnějším a rychlejším.
Předprodej jízdenek na novou linku by měl začít šest měsíců před zahájením provozu. Na podzim proběhne také testovací jízda ComfortJetu do Kodaně, během které si personál dopravců vyzkouší všechny technologie a provozní parametry. Zajímavostí je, že celou trasu absolvuje jen posádka restauračního vozu. Historii přímých spojů mezi Prahou a Kodaní lze vysledovat až do začátku 90. let, kdy jezdil rychlík Neptun přes Berlín a trajekt do Dánska.
Mohlo by vás zajímat

Toto je riviéra naší vlasti. Lázně na západě Čech jsou skrytým klenotem, turisté je milují

Upozornění: Za pár hodin dorazí do Česka nebezpečné počasí. Kdo jede do přírody, musí dávat velký pozor

Kodaň zavádí ekologický experiment. Bude odměňovat turisty výlety lodí nebo zmrzlinou zdarma
