Život cestovatele

5. 8. 2025

Michaela Hanelová

Chorvatsko

Dovolená v Chorvatsku zruinovala i bohaté turisty. Ceny neodpovídají kvalitě a lidé volí levnější destinace

Chorvatsko letos čelí vlně nevole ze strany turistů, kteří hlasitě upozorňují na rychlý růst cen a zhoršující se kvalitu služeb. Podle mnohých je někdejší cenově dostupný ráj na Jadranu minulostí, což potvrzují i nejnovější údaje a ohlasy z klíčových zahraničních trhů.

Foto: Depositphotos.com

Turistka z Bosny a Hercegoviny, která jezdí do Chorvatska na dovolenou pravidelně, letos po zkušenosti na Makarské riviéře napsala rozzlobený dopis místním obyvatelům. Jak vyplývá z jejího sdělení, obvinila Chorvaty z arogance a chamtivosti, zdůraznila především podle ní neúnosné ceny a chabou úroveň služeb.

Letos ji zarazil poplatek jedno euro za toaletu i pizza s minimálními ingrediencemi za čtrnáct eur, kterou podle vlastních slov považuje za ostudu. I když zklamání neskrývala, přiznala, že moře a přátelé ji stejně přinutí k návratu. Místní však vyzývá k návratu tradiční pohostinnosti, úsměvu a ke snížení cen.

Naštvaná turistka napsala otevřený dopis

Podle aktuálních statistik chorvatský turismus doslova nabírá na obrátkách. Podle údajů za první polovinu roku 2025 byla návštěvnost vyšší než loni, zvláště v předsezónních měsících. Zároveň však vychází najevo, že situace není tak jednoduchá, jak by se mohlo zdát.

Sílí totiž stížnosti hlavně ze strany turistů z Německa, Rakouska, Česka či Itálie, které podle dostupných zahraničních zpráv ceny v některých přímořských destinacích odrazují a kvůli tomu preference mění nebo dovolenou výrazně krátí. Zahraniční média navíc potvrzují, že Chorvatsko během posledních tří let zdražilo přibližně o 50 procent, zatímco v konkurenčních středomořských destinacích, jako je Španělsko či Řecko, ceny vzrostly o 15 až 20 procent.

Tato situace Chorvatsko posunula do kategorie dražších dovolenkových destinací a mezi turisty sílí dojem, že stejnou kvalitu služeb a pohostinnost lze dostat jinde levněji. Problém se netýká jen restaurací, ale také ubytování, obchodů a běžných služeb. Ceny běžného menu v restauraci se běžně pohybují mezi patnácti až třiceti pěti eury, káva stojí i přes tři eura a ceny základních potravin a hygienických pomůcek jsou zvlášť v turistických lokalitách klidně o deset procent vyšší než v hlavním městě Záhřebu.

Do Chorvatska už nikdy? Turisté se bouří, ceny i atmosféra prý kazí celý zážitek. Foto: Depositphotos.com

Někteří se domnívají, že za vše může zavedené euro

Důležitým impulzem ke zdražování byla také loňská změna měny na euro, kterou podnikatelé zčásti využili k rychlejšímu zvyšování cen. Vliv má i inflace a rostoucí náklady na provoz, zejména v pohostinství, kde podle vyjádření provozovatelů rostou platy a náklady rychleji než tržby.

Ministerstvo cestovního ruchu a i premiér upozorňují podnikatele na nutnost udržovat konkurenceschopné ceny s ohledem na silnou nabídku ze strany Řecka, Španělska nebo Portugalska. Jak vyplynulo z hodnocení evropské turistické komise i národních statistik, právě cena je v současnosti hlavním faktorem výběru destinace pro dvě třetiny zahraničních návštěvníků.

První letošní propad příjezdů v květnu a stagnace tržeb za minulé léto jasně ukazují, že současná strategie by znamenala dlouhodobé ohrožení významného zdroje ekonomiky. I přesto jsou v některých destinacích restaurace a hotely stále plné, a část turistického průmyslu tvrdí, že problém s cenami je přehnaný. Realita však ukazuje, že zájem především střední třídy stagnuje a z regionů s tradičně vysokou návštěvností proudí méně turistů než dříve.

Kam dál

Předchozí

Následující