Život cestovatele

10. 6. 2025

Michaela Hanelová

Polsko

Češi vzali polské obchody útokem. Fronty se táhnou až ven, zboží mizí během několika minut

Přeplněné uličky, nekonečné fronty, poloprázdné regály. To není popis předvánočního šílenství v nákupním centru, ale běžný obrázek obchodů v polském pohraničí. Důvod? Vlna nákupních výletů z Česka i Německa.

Foto: Depositphotos.com

Davy lidí, přeplněné obchody, nekonečné fronty a častokrát i poloprázdné regály. Přesně tak vypadá realita v některých polských městech poblíž hranic. Zatímco dřív bývaly tyto lokality klidné, dnes zažívají doslova nájezd zahraničních nakupujících – hlavně z Česka a Německa.

Z Polska se totiž stal nákupní magnet. Pro Čechy je to příležitost, jak ušetřit na základních potravinách i službách, které doma vycházejí dráž. Nejvíce to pociťují menší města těsně za hranicemi, například Bogatynia nebo Osinów Dolny, kde se v posledních týdnech nakupuje ve velkém. Atmosféra v tamních obchodech připomíná časy, kdy se stály fronty na banány – jen tentokrát se místo nedostatku jedná o přetlak zájmu.

Češi se stále častěji vydávají na nákupy do Polska

Nákupní turistika nabrala takové obrátky, že místní obchodníci mají plné ruce práce. Na jedné straně je to pro ně vítané oživení a vyšší tržby, na druhé straně to ale začíná komplikovat běžný život obyvatel. Místní si stěžují nejen na rychle se vyprodávající zboží, ale i na zahuštěnou dopravu a přetížená parkoviště.

Češi vyrážejí hlavně do města Bogatynia. Nejde o výlet, ale o promyšlený tah, jak levněji pořídit maso, olej, mouku nebo mléčné výrobky. Právě tyto položky, běžné v každé domácnosti, jsou v polských regálech často výrazně levnější než u nás – někdy i o desítky procent. A to už se vyplatí, zvlášť když se nakupuje pro celou rodinu.

Podobně to vypadá i u německých hranic, například ve městě Osinów Dolny. Tam si přijdou na své zase zákazníci z Německa. Ti pravidelně míří za levnější drogerií, kosmetikou nebo cigaretami. Oblíbené jsou ale i služby – třeba návštěva kadeřníka, která v Polsku vyjde podstatně levněji než v Berlíně. Pohodlný přístup zajišťuje pravidelná autobusová linka, která třikrát denně pendluje mezi Berlínem a Osinówem, a zajišťuje tak stabilní přísun zákazníků.

Nakupování v Polsku je nový fenomén. Češi stojí ve frontách jako kdysi, místní jen nevěřícně kroutí hlavou. Foto: Depositphotos.com

Levné nákupy jsou hitem, Poláci se začínají bránit

Zájem o levné nákupy v Polsku je dlouhodobý a rozhodně neklesá. Na sociálních sítích si lidé aktivně vyměňují zkušenosti, srovnávají ceny a dávají tipy, kam vyrazit a na co si dát pozor. V diskuzích se často objevují poznámky o tom, že některá místa jsou natolik přeplněná, že nemá cenu jezdit dopoledne, protože zboží bývá pryč během pár hodin.

Pro mnohé je nakupování v Polsku nejen způsob, jak ušetřit, ale i jak navázat na staré zvyklosti. Řada lidí vzpomíná, že za levným zbožím jezdila do Polska už v době socialismu. A tenhle zvyk si mnozí udrželi dodnes. Poláci jsou podle zákazníků vstřícní, rychle reagují na poptávku a dokážou nabídnout široký výběr zboží.

Polsko se tak stalo symbolem cenově dostupných nákupů – ať už jde o potraviny, drogerii nebo služby. Zájem Čechů i Němců zatím nijak nepolevuje, naopak. V době, kdy ceny v jejich domovských zemích stále rostou, se hranice mění v každodenní trasu pro stovky lidí. A pokud to tak půjde dál, budou muset místní obchodníci možná brzy přemýšlet, jak uspokojit nejen návštěvníky, ale i vlastní obyvatele.

Kam dál

Předchozí

Následující