Život cestovatele

3. 5. 2025

Michaela Hanelová

Česká republika

Takhle těžkou matiku prý nepamatují. Letos maturitu neudělá víc studentů než loni

Maturita z matematiky letos zaskočila i jedničkáře. Učitelé mají obavy, že propadne rekordní počet žáků. Testy byly složité, studenti zmatkovali. Školy čekají nárůst neúspěšnosti.

Foto: Getty Images

Zatímco jindy si gymnazisté po didaktických testech oddychují, letos to bylo jinak. Místo úlevy se objevilo ticho, někteří měli slzy v očích, jiní se snažili spočítat, kolik úloh vůbec zvládli. Didaktický test z matematiky, který se psal ve středu, byl podle mnoha učitelů i studentů náročnější než v předchozích letech. A to natolik, že se ve školních sborovnách i na studentských fórech čím dál častěji skloňuje jedno slovo – průšvih.

Po prvních reakcích panuje nervozita

Na některých školách se o přestávce mezi testy neřešilo nic jiného než právě matika. Studenti, kteří si jinak věřili, odcházeli z místnosti se skloněnou hlavou a s pocitem, že nezvládli ani polovinu. A právě to teď dělá vrásky i pedagogům. „Za třicet let praxe jsem nezažil, aby tolik dětí mělo tak špatný pocit. A to i ti, kteří bývají v matematice silní,“ zaznělo od jednoho středoškolského učitele z Brna.

Podobně mluví i jeho kolegové z dalších krajů. Nejde jen o subjektivní dojem – už teď se mnozí obávají, že letos maturitu z matematiky nezvládne větší procento žáků než loni. A to i přesto, že se testy po pandemii přizpůsobovaly tak, aby byly vstřícnější a srozumitelnější.

Otázky byly jiné, než studenti čekali

Co přesně bylo letos jiné? Podle výpovědí z různých škol byl test plný atypických úloh, které studenty zaskočily svou formou i formulací. Nešlo jen o obtížnost, ale o způsob, jakým byly otázky položené. Řada úloh vyžadovala více kroků a zároveň větší čtenářskou gramotnost, což v časovém tlaku dělalo potíže i těm, kdo se na test připravovali dlouhodobě.

V diskuzích se objevují stížnosti na překombinované slovní úlohy nebo zadání, která prý více testovala schopnost porozumění textu než samotné matematické dovednosti. Podle některých kritiků se tím rozostřuje smysl didaktického testu – místo ověření znalostí z matematiky se prý studenti ztráceli v tom, co se po nich vlastně chce.

Studenti středních škol si stěžují na složité testy z matematiky. Většina z nich se bojí neúspěchu. Foto: Getty Images

Zatím jde jen o dojmy z prvních hodin po testu, ale trend je zřetelný. Na některých školách už učitelé připravují krizové scénáře pro žáky, kteří budou potřebovat pomoc s odvoláním nebo přípravou na opravný termín. „Nejde o lenost nebo nedostatečnou přípravu. Letos prostě test nesedl. A pokud se ukáže, že neúspěšnost výrazně stoupne, měl by se k tomu CERMAT postavit čelem,“ uvedla učitelka z liberecké obchodní akademie.

Statistiky z předchozích let ukazují, že neúspěšnost u maturit z matematiky bývá vyšší než u češtiny nebo angličtiny. Pokud se letos skutečně potvrdí obavy pedagogů, může jít o jeden z nejhorších ročníků vůbec.

Matematika jako strašák, který se stále nedaří zkrotit

Diskuze o povinné maturitě z matematiky nejsou v Česku žádnou novinkou. Po letech debat bylo zavedeno, že si maturanti mohou zvolit mezi matematikou a cizím jazykem. Přesto se stále najdou školy, kde matika zůstává jedinou volbou. A právě tam letos zaznívá nejvíce kritických hlasů.

Učitelé by přivítali, kdyby se při tvorbě testů více dbalo na přehlednost, srozumitelnost a skutečný přínos pro žáky. „Dělat maturitu z matematiky by nemělo znamenat hledat chytáky. Mělo by jít o důstojné zakončení středoškolského vzdělání,“ říká zkušený kantor z Moravy.

Zda letošní ročník opravdu překoná ten loňský v počtu neúspěšných, se ukáže až po zveřejnění výsledků. Už teď je ale jisté, že maturovat z matematiky letos nebyla jednoduchá věc – a pro mnohé to byla doslova noční můra.

Kam dál

Předchozí

Následující