Život cestovatele

3. 5. 2025

Michaela Hanelová

Česká republika

Takhle těžkou matiku prý nepamatují. Letos maturitu neudělá víc studentů než loni

Didaktické testy z matematiky byly těžké.

Zdroj: Foto: Getty Images

Maturita z matematiky letos zaskočila i jedničkáře. Učitelé mají obavy, že propadne rekordní počet žáků. Testy byly složité, studenti zmatkovali. Školy čekají nárůst neúspěšnosti.

Zatímco jindy si gymnazisté po didaktických testech oddychují, letos to bylo jinak. Místo úlevy se objevilo ticho, někteří měli slzy v očích, jiní se snažili spočítat, kolik úloh vůbec zvládli. Didaktický test z matematiky, který se psal ve středu, byl podle mnoha učitelů i studentů náročnější než v předchozích letech. A to natolik, že se ve školních sborovnách i na studentských fórech čím dál častěji skloňuje jedno slovo – průšvih.

Po prvních reakcích panuje nervozita

Na některých školách se o přestávce mezi testy neřešilo nic jiného než právě matika. Studenti, kteří si jinak věřili, odcházeli z místnosti se skloněnou hlavou a s pocitem, že nezvládli ani polovinu. A právě to teď dělá vrásky i pedagogům. „Za třicet let praxe jsem nezažil, aby tolik dětí mělo tak špatný pocit. A to i ti, kteří bývají v matematice silní,“ zaznělo od jednoho středoškolského učitele z Brna.

Podobně mluví i jeho kolegové z dalších krajů. Nejde jen o subjektivní dojem – už teď se mnozí obávají, že letos maturitu z matematiky nezvládne větší procento žáků než loni. A to i přesto, že se testy po pandemii přizpůsobovaly tak, aby byly vstřícnější a srozumitelnější.

Otázky byly jiné, než studenti čekali

Co přesně bylo letos jiné? Podle výpovědí z různých škol byl test plný atypických úloh, které studenty zaskočily svou formou i formulací. Nešlo jen o obtížnost, ale o způsob, jakým byly otázky položené. Řada úloh vyžadovala více kroků a zároveň větší čtenářskou gramotnost, což v časovém tlaku dělalo potíže i těm, kdo se na test připravovali dlouhodobě.

V diskuzích se objevují stížnosti na překombinované slovní úlohy nebo zadání, která prý více testovala schopnost porozumění textu než samotné matematické dovednosti. Podle některých kritiků se tím rozostřuje smysl didaktického testu – místo ověření znalostí z matematiky se prý studenti ztráceli v tom, co se po nich vlastně chce.

Studenti středních škol si stěžují na složité testy z matematiky. Většina z nich se bojí neúspěchu.
Studenti středních škol si stěžují na složité testy z matematiky. Většina z nich se bojí neúspěchu. Foto: Getty Images

Zatím jde jen o dojmy z prvních hodin po testu, ale trend je zřetelný. Na některých školách už učitelé připravují krizové scénáře pro žáky, kteří budou potřebovat pomoc s odvoláním nebo přípravou na opravný termín. „Nejde o lenost nebo nedostatečnou přípravu. Letos prostě test nesedl. A pokud se ukáže, že neúspěšnost výrazně stoupne, měl by se k tomu CERMAT postavit čelem,“ uvedla učitelka z liberecké obchodní akademie.

Statistiky z předchozích let ukazují, že neúspěšnost u maturit z matematiky bývá vyšší než u češtiny nebo angličtiny. Pokud se letos skutečně potvrdí obavy pedagogů, může jít o jeden z nejhorších ročníků vůbec.

Matematika jako strašák, který se stále nedaří zkrotit

Diskuze o povinné maturitě z matematiky nejsou v Česku žádnou novinkou. Po letech debat bylo zavedeno, že si maturanti mohou zvolit mezi matematikou a cizím jazykem. Přesto se stále najdou školy, kde matika zůstává jedinou volbou. A právě tam letos zaznívá nejvíce kritických hlasů.

Učitelé by přivítali, kdyby se při tvorbě testů více dbalo na přehlednost, srozumitelnost a skutečný přínos pro žáky. „Dělat maturitu z matematiky by nemělo znamenat hledat chytáky. Mělo by jít o důstojné zakončení středoškolského vzdělání,“ říká zkušený kantor z Moravy.

Zda letošní ročník opravdu překoná ten loňský v počtu neúspěšných, se ukáže až po zveřejnění výsledků. Už teď je ale jisté, že maturovat z matematiky letos nebyla jednoduchá věc – a pro mnohé to byla doslova noční můra.

Kam dál

Předchozí

Následující