Ve slušné společnosti existuje několik nepsaných pravidel. Není jich mnoho, ale jsou velice důležitá. Jistě vás už jako malé děti doma učili zdravit starší a pouštět je sednout, pokud není volné místo.

Kromě starších osob, bychom v přeplněných MHD prostředcích měli pustit sednout si i jiné osoby. Skvělým příkladem jsou těhotné ženy, nemocní a osoby s omezením, které mohou představovat také berle. Bohužel se tak nestalo a paní o berli musela zůstat stát. Jak na to zareagoval řidič? Jednoduše zastavil autobus a řekl, že nepojede dál, dokud se někdo nepostaví a nepustí paní sednout. Bylo to účinné řešení nepříjemné situace. Měl na to ale právo?
V jakých případech má řidič pravomoc zastavit autobus?
Řidič má více povinností, ale tou nejdůležitější je během jízdy zajistit bezpečnost svých pasažérů. Proto v ojedinělých případech může nastat situace, kdy musí zastavit vozidlo, mimo určené zastávky a z jiného důvodu, než umožnit nástup a výstup pasažérům.
Jako první se podívejme na zmíněný případ paní s berlí. Podle zákona platí, že by řidič měl dbát zvýšené opatrnosti, mimo jiné i k osobám s omezenou schopností pohybu. A jak jsme si vyjasnili, má také povinnost zajistit bezpečnost pasažérů. Pokud tedy považoval za nutné zastavit autobus, kvůli paní s berlí, může to tak udělat. Ačkoliv se to nejspíše zdá jako trochu extrémní řešení situace.
Jako jeden z dalších příkladů, kdy má řidič pravomoc zastavit vozidlo, může sloužit situace, kdy během jízdy zjistí závadu na vozidle. Podle zákona o silničním provozu má řidič povinnost odstranit závadu na místě, jestliže vozidlo nesplňuje stanovené podmínky. V případě, že tak učinit nemůže, má povoleno pokračovat v jízdě přiměřenou rychlostí, nicméně jen do místa, kde onu závadu již lze odstranit.
Řidič by měl zastavit vozidlo také v případě, že si všimne překážky na vozovce. Na silnici například může být spadlý strom, zvíře nebo i jiné vozidlo. V této situaci je zastavení nutné, aby se předešlo nehodě.
Další situací, která může nastat, jsou zdravotní potíže některého nebo více pasažérů. Řidič, který za ně během jízdy zodpovídá, může zastavit, aby poskytl první pomoc nebo zavolal záchranku.
Jaké je standardní školení řidiče MHD na případ nestandardních a krizových situací?
Řidiči městské hromadné dopravy musí projít různými školeními, zaměřenými na nestandardní a krizové situace a jejich řešení. Jsou velice důležité, jelikož se zde učí, jak zvládat stresové situace a udržet přitom bezpečnost provozu.
Standardní školení, kterými si řidič MHD musí projít, zahrnuje mnoho oblastí. Z teoretické části se jedná například o základy bezpečné jízdy, reakční dobu řidiče, následně také prevence vzniku a řešení krizových situací a další.

Nehodám se však nelze vyhnout vždy, i když jsme sebeopatrnější. Proto se v takovém případě řidič učí poskytnout první pomoci přímo na palubě autobusu. Například během školení zaměstnanců Dopravního podniku města Hradce Králové, si řidiči dokonce vyzkoušeli i vyproštění cestujícího.
Zdroje: zakonyprolidi.cz, dpmhk.cz