Život cestovatele

4. 9. 2025

Petra Mesteková

Evropa

Prahu zachvátila panika: Slavná turistická atrakce se proměnila v masový hrob

Tragická nehoda historické lanovky Glória v Lisabonu otřásla nejen Portugalskem. Ve středu 3. září 2025 se jedna z nejoblíbenějších turistických atrakcí evropské metropole proměnila v masový hrob, když vykolejila a havarovala. Počet obětí byl v době psaní textu (4. září) 17. Dalších 21 lidí se zranilo.

Shutterstock

Nehoda se stala kolem 18:15 místního času během večerní špičky, kdy byla žluto-bílá lanovka plně obsazena. Přesný počet cestujících dosud není znám, kabina má však maximální kapacitu 42 osob. Očití svědci popsali děsivé okamžiky před katastrofou, kdy vozidlo ztratilo kontrolu a nekontrolovatelně sjíždělo prudkým svahem, až nakonec vykolejilo v zatáčce a obří silou narazilo do budovy.

"Zdálo se, že přestaly fungovat brzdy. Kabina se po nárazu zmačkala, jako by byla z papíru," vypověděla do médií jedna z přihlížejících Teresa d'Avo.

Hlavní město Portugalska se zahalilo do smutku. Zdroj: AP Photos

Tragédie německé rodiny

Záchranné složky nasadily do terénu 56 záchranářů s devatenácti pozemními vozidly. Mezi oběťmi se nacházejí také zahraniční turisté včetně celé německé rodiny – zatímco tříleté dítě nehodu přežilo s lehkým zraněním, jeho otec zahynul a matka utrpěla vážná zranění.

Proč k havárii došlo

Podle předběžného vyšetřování mohlo havárii způsobit přetržené nebo uvolněné lano. Dle portugalských médií došlo k přerušení spojovacího lana mezi horním a dolním vozem, což způsobilo, že horní vůz se řítil dolů bez možnosti zabrzdit.

Společnost Carris, která lanovku provozuje, tvrdí, že byly dodrženy všechny předepsané protokoly a lanovka procházela pravidelnými kontrolami. Poslední z nich se odehrála v roce 2022. Letos lanová dráha prošla rozsáhlejší údržbou.

Lanovka s dlouhou historií

V portugalštině The Glória Funicular začala fungovat v roce 1885 a byla elektrifikována v roce 1915. V současnosti je jednou ze tří lanovkových linek v Lisabonu. Trasa dlouhá přibližně 275 metrů spojuje centrum města u náměstí Restauradores s čtvrtí Bairro Alto známou svým rušným nočním životem. Ročně přepraví přibližně 3 miliony cestujících.

Letošní incident není první svého druhu. Jeden z vozů lanovky vykolejil už v květnu 2018 kvůli zanedbané údržbě kol. Událost se tehdy obešla bez zranění.

Panika v Praze

Zprávy o tragédii v Lisabonu vyvolaly v Praze znepokojení ohledně bezpečnosti petřínské lanovky, která podobně jako lisabonská Glória přepravuje turisty a místní obyvatele po strmém svahu. Petřínská lanovka funguje od roku 1891 a po několika rekonstrukcích je od roku 1985 součástí pražské městské hromadné dopravy.

V současnosti je mimo provoz kvůli poškození způsobenému extrémními srážkami. "Trať je na mnoha místech tak poškozena a podemleta, že přestalo například fungovat uchycení řady pražců. Trať se bohužel stala naprosto nesjízdnou," nechal se v září loňského roku slyšet technický ředitel Dopravního podniku Praha Jan Šurovský.

V současnosti je petřínská lanovka mimo provoz. Zdroj: Dopravní podnik hlavního města Prahy

Rekonstrukce za stovky milionů

Praha má v plánu kompletní rekonstrukci za 134 milionů korun, kterou provede firma Metrostav DIZ. První cestující by se novou lanovkou mohli svézt už v létě roku 2026. Nestabilní svah bude zpevněn pěti stěnami ze železobetonových mikropilot, které budou uloženy do hloubky 10 až 15 metrů.

Současné vozy budou nahrazeny novými modely navrženými studiem Anna Maresova designers, které budou moci přepravit až 120 lidí. Zajímavostí je, že nové vozy mezi sebou "flirtovat". Když se potkají na trati, jeden "mrkne" na druhý a ten se "zastydí" a rozsvítí se růžově.

Zdroje: Wikipedia, ČTK, BBC, CNN Portugal, Dopravní podnik hlavního města Prahy

Kam dál

Předchozí

Následující