Velká letecká společnost Verijet nedávno vyhlásila bankrot. Ruší své lety, nicméně k vrácení peněz klientům možná nedojde, i když by to bylo na místě. Jak je to možné? A co vlastně bankrot způsobilo?
Za vznikem společnosti stála velká vize
Než se pokusíme zodpovědět všechny vaše otázky, pojďme se nejprve seznámit se společností a jejím fungováním. Byla založena v roce 2020 a zaměřila se na soukromé luxusní lety. Jejím zakladatelem byl Richard Kane, který zemřel 13. září tohoto roku na infarkt.
Vizí pana Kanea bylo, jednoduše řečeno, vytvořit síť „zelených leteckých taxi”. Letouny Cirrus Vision Jet, které používali, měly nižší spotřebu paliva a nejsou tolik hlučné, tudíž jejich lety měly být šetrnější k přírodě.
Co se týče fungování společnosti, neprodávala klasické letenky, jak je známe. Koupit jste si u nich mohli karty s předplacenými letovými hodinami, které jste později mohli využít. Ty nejlevnější stály cca 25 tisíc dolarů, v přepočtu tedy přes půl milionu korun, a jedna hodina cesty by vás s touto společností pak vyšla v průměru na 3000 dolarů (přes 60 tisíc Kč).
Proč firma vyhlásila bankrot?
Až do roku 2023 se podniku vlastně docela dařilo, poté to ale začalo jít z kopce. Firma se delší dobu potýkala s žalobami ze strany zaměstnanců, klientů a dalších. Tito lidé tvrdili, že společnost neplatila účty, nedodávala slíbené karty a rušila nebo nezařizovala lety, takže zákazníci nemohli využít své předplacené hodiny. Většina těchto soudních sporů skončila tzv. "rozsudkem pro zmeškání", jelikož společnost nebyla schopná na žaloby reagovat.
Neplacené účty pomalu rostly až v milionové dluhy, které podle všeho nyní dosáhly astronomické částky – 38,7 milionu amerických dolarů. Z toho zhruba 10 a půl milionu dolarů představují nevyužité zůstatky na zakoupených voucherech zákazníků.
K bankrotu podniku zčásti nejspíš napomohla také zmíněná smrt Richarda Kanea, jelikož měla negativní dopad na stabilitu společnosti.
Firma zkrachuje a znevýhodněni jsou zákazníci – ale jak to?
Důvod je vlastně úplně jednoduchý, jelikož firma nebyla schopna platit věřitelům, podala žádost o tzv. „Chapter 7 bankruptcy”. Jedná se o předpis, který upravuje proces likvidace podle zákonů o bankrotu v USA. Když firma takto ukončí činnost, je zvykem, že zákoník jmenuje správce, který je zplnomocněn přezkoumat finance podniku.
Správce obvykle prodá dostupný majetek a peníze rozdělí mezi věřitele. Ti se dělí na dvě skupiny – zajištěné a nezajištěné.
Zajištění věřitelé mají nárok na určitý majetek firmy, jedná se například o banky, které podniku poskytly půjčku. Prvně bude tedy zaplaceno jim, a až poté se zbylé peníze rozdělí mezi věřitele nezajištěné. Do kategorie nezajištěných věřitelů patří právě i klienti s předplacenými kartami, spolu s dodavateli, kteří ještě nedostali zaplaceno, anebo zaměstnanci firmy. Problém je, že peněz nemusí zbýt dostatek a těmto lidem poté může být vrácena jen minimální částka, nebo v tom horším případě, vůbec nic.
O velkou část peněz pak nejspíš přijde nejeden z bývalých zákazníků Verijetu. Pro představu: průměrná suma, kterou měli na oněch předplacených voucherech, činí 129 697 dolarů (více než 2 700 000 Kč). Ten největší zůstatek pak činil dokonce 728 000 dolarů, což je přes astronomických 15 milionů Kč.
Proces přezkoumávání, prodávání majetku a následného rozdělování peněz bude ještě nějakou dobu trvat. Není tak zatím jisté, jakou částku lidé dostanou zpátky, je však málo pravděpodobné, že získají zpět vše.
Zdroje: aerotime.aero, primetimer.com, privatejetcardcomparisons.com, wikipedia.org