
Konečně jako v 21. století. V plzeňské MHD už si jízdenku koupíte kartou ve všech vozech
Ve voze je ticho, řidič se soustředí na kruhový objezd a mladík u dveří místo hledání drobných jednoduše přiloží kartu. A jede dál. Bez zmatků, bez prodlev. Ještě před pár měsíci to ale v některých tramvajích a autobusech vypadalo spíš jako návrat do doby plastových kartiček a cvakacích automatů. Teď už ne.
Foto: Redakce
Plzeňské městské dopravní podniky totiž dokončily výměnu všech starých odbavovacích terminálů. V každém voze MHD tak cestující nově najdou moderní přístroj s barevným displejem, kde stačí přiložit bankovní kartu, a je hotovo. Nepotřebujete aplikaci, ani speciální kartu. Jen tu, kterou stejně používáte u pokladny v obchodě.
Celkem šlo o 226 kusů techniky, které měly jeden zásadní problém – podporovaly pouze Plzeňskou kartu. Ačkoliv právě ta kdysi znamenala vstup do éry elektronického odbavení, svět mezitím pokročil a většina lidí dnes platí telefonem nebo plastem z peněženky. Už dřív se ukázalo, že právě tato forma platby se v MHD stala dominantní – v loňském roce přes bankovní kartu proběhlo víc než 90 procent všech prodejů jízdenek.
Plzeňské MHD se dočkalo výrazné změny
Přitom právě Plzeň byla v roce 2015 první městem v republice, které zavedlo bezkontaktní platby v MHD. Jenže technologie ve vozech postupně zastarávaly. Některé terminály byly pomalé, jiné prostě nefungovaly a cestující občas stáli u přístroje s kartou v ruce, ale jízdenka nikde.
Teď má být konečně klid. „Ve všech vozech MHD už máme jen moderní terminály,“ ujistil náměstek plzeňského primátora Aleš Tolar. Právě on připomíná, že kromě bankovních karet systém dál umožňuje i platbu Plzeňskou kartou – podle posledních údajů se s ní loni zaplatilo zhruba 400 tisíc jízdenek. I když jde o menší část, město s ní stále počítá.
Přelomovým rokem se podle PMDP stal hlavně rok 2018. Právě tehdy začaly bankovní karty převažovat nad ostatními způsoby placení. A od té doby to šlo rychle. Jen za poslední dva roky se tímto způsobem prodalo přes deset milionů jízdenek. Celkem jich už systém za deset let zaznamenal téměř 34 milionů. Není proto divu, že dopravní podnik přistoupil k výměně techniky.

Pro cestující je důležitá jednoduchost
Z pohledu cestujících se změnila hlavně jednoduchost. „Ať už lidé použijí kartu, mobil nebo Plzeňskou kartu, čeká je rychlé a bezproblémové odbavení,“ tvrdí šéf dopravních podniků Jiří Ptáček. Celá věc ale není jen o terminálech. Plzeň poslední roky posiluje i další prvky digitalizace – nově třeba nabízí možnost pořízení Plzeňské karty přes e-shop nebo mobilní aplikaci.
Těžko říct, kolik lidí to doopravdy ocení. Ale jedno je jisté – pokud město chce přilákat lidi do MHD, musí jít cestou pohodlí. A zbytečně je netrápit technikou, která neodpovídá době. Zvlášť když mluvíme o městě, které má být inovativní. Tentokrát to naštěstí vypadá, že se slova proměnila v realitu.