Když jde člověk do restaurace, zajímá se především o to, jestli bude podnik dostatečně velký výběr pokrmů a zda bude mít přiměřené ceny. Nechce už přemýšlet nad tím, jestli restaurace dodržuje veškeré zákony a nařízení, protože to by měla být samozřejmost. Podobné kontroly však provádí úřady, které se starají o to, aby byla pravidla pečlivě dodržována.

Kontrola v restauracích o sobě dá pracovníkům vědět
Když do restaurace přijde pracovník České obchodní inspekce, měl by ukázat svůj služební průkaz a říct důvod kontroly. Objedná si jídlo a nápoj stejně jako běžní zákazníci a zaplatí. Mezitím se zaměřují na to, jestli daný podnik dodržuje všechny předpisy, správné značení cen v jídelních lístcích i na to, jestli uvádí pravdivé informace ve složení pokrmů (například gramáž). Nesoustředí se však přímo na kvalitu pokrmů, to má na starost Státní zemědělská a potravinářská inspekce.
Pokud pracovník ČOI zjistí nedostatky, může udělit společnosti pokutu, ale v závažných případech dokonce i zakázat výkon činnosti nebo nařídit úplné uzavření provozovny na jeden až dva provozní dny. V tuto dobu musí podnik napravit veškeré chyby a zajistit provoz restaurace tak, aby splňoval všechny důležité podmínky. Kontrola vždy probíhá v souladu se zákony.
Nepozorný číšník udělal chybu, která ho stála zaměstnání
Kontrola přišla i do nejmenované restaurace v Praze, kde se ohlásila a objednala si jídlo. Manažer oznámil tuto skutečnost zaměstnancům a doporučil jim, aby dělali všechno nejlépe, jak umí. Nevšiml si však jedné maličkosti – jeden nic netušící číšník už šel ke stolu muže obsloužit. Číšník evidentně neměl dobrý den, a svou zlost si ke své smůle rozhodl vybít právě na tomto zákazníkovi. “Přišel ke mně, hodil mi jídelní lístek na stůl a ani mě nepozdravil. Mezitím odešel ke druhému stolu, kde posbíral nádobí a odešel. Po chvíli přišel, držel v ruce zápisník a beze slova čekal, až mu nadiktuju objednávku. V tu chvíli jsem ani nevěděl, jak zní jeho hlas,” popisuje kontrolor, který už věděl, že tato restaurace v hodnocení nedopadne dobře.

“Zeptal jsem se ho, jestli umí vůbec mluvit. V tu chvíli mi řekl, co si to dovoluju a ať si laskavě vyberu jídlo, nebo ať táhnu pryč. S klidem jsem mu tedy nadiktoval svou objednávku a jakmile odešel, všechno jsem si zapsal.” Byl v naprostém klidu, protože měl v kapse nahrávací zařízení, které po celou dobu zaznamenávalo zvuk. “Jídlo mi donesl poměrně rychle, jenže to bylo něco jiného, než jsem si objednal. Věděl jsem, že to dělá schválně, ale vybral si špatného zákazníka,” popisuje. V tu chvíli se beze slova zvedl a odešel za manažerem restaurace do zázemí zaměstnanců, přičemž na něj tento číšník sprostě křičel, že tam nesmí jít a že zavolá policii. “Pustil jsem manažerovi nahrávku a řekl mu, že takto to rozhodně nepůjde. Situaci jsme v klidu vyřešili a číšník byl během pěti minut bez práce. Výpověď dal sám. Dal jsem to dále k řešení, protože jsem se domníval, že takový člověk by neměl v gastronomii, a ideálně ani se zákazníky, pracovat vůbec,” uzavírá pracovník kontroly, který doteď kroutí hlavou nad neprofesionalitou některých lidí, kteří pracují s lidmi.
Zdroje: čoi.cz, muj-pravnik.cz, fakturoid.cz