Život cestovatele

7. 7. 2025

Michaela Hanelová

Česká republika

Cestovali jste v pátek vlakem? Právě vy můžete mít nárok na finanční kompenzaci, jednejte rychle

Jak se z obyčejného pátku stal den chaosu na kolejích? Rozsáhlý výpadek proudu ochromil velkou část České republiky a srazil do kolen i železnici – stovky vlaků zůstaly stát, cestující byli zaskočeni a teď řeší, jak získat zpět své peníze.

Foto: Depositphotos.com

V pátek kolem poledne zasáhla Českou republiku doslova vlna tmy. Rozsáhlý výpadek elektřiny ochromil život v několika krajích najednou – bez proudu se ocitly části Prahy, Středočeský, Liberecký i Ústecký kraj a také východ Čech. Zatímco v některých regionech zůstaly domácnosti bez světla a elektrických spotřebičů, v dopravě nastal doslova chaos. Nejvíce to pocítili ti, kteří se v páteční poledne vydali na cestu vlakem nebo pražskou MHD.

Čtrnáct hlavních dálkových linek státního dopravce přestalo fungovat prakticky ze dne na den. Kromě nich se zastavila i řada regionálních spojů. Během dne tak zůstalo stát několik stovek vlaků, což znamenalo, že tisíce lidí musely změnit plány, čekat na nástupištích nebo hledat alternativní způsoby dopravy. Pro cestující to byla nepříjemná zkušenost, ale podle platných pravidel mají nárok na kompenzaci.

Cestující mají nárok na finanční kompenzaci

Pokud si jízdenku pořídili přes internet, odškodnění jim přijde automaticky. Ostatní mohou požádat o peníze zpět až do devadesáti dní od plánované cesty. Řada lidí se rozhodla cestu raději odložit. V takovém případě bylo možné vrátit jízdenku, a to dokonce i pouhých patnáct minut před odjezdem vlaku. To je v českém prostředí poměrně velkorysé pravidlo, které v době krize ocenili hlavně ti, kteří se báli, že by mohli zůstat bez možnosti dopravy nebo dlouho čekat na náhradní spoj.

Jakmile začaly problémy s dodávkami elektřiny, doprava na železnici se postupně zastavovala. Kromě Ústeckého kraje, který byl postižený výpadkem nejvíce, přestaly jezdit vlaky například mezi Prahou a Českými Budějovicemi, Prahou a Kolínem, Prahou a Mostem nebo na trase mezi Šumperkem a Olomoucí. Během odpoledne se sice podařilo většinu tratí postupně zprůjezdnit, ale i tak museli hasiči zasahovat a evakuovat cestující z několika vlaků, které zůstaly stát na hlavních koridorech.

Celková situace byla složitá i proto, že výpadek postihl i pražskou dopravu. Metro na všech třech linkách přestalo fungovat, tramvaje nejezdily v pravobřežní části města a v některých částech Prahy se zastavila i autobusová doprava. Lidé byli nuceni chodit pěšky, popřípadě využívat taxi služby, které však byly rychle obsazené.

Česko zažilo dopravní chaos: Výpadek elektřiny zastavil vlaky, odškodné je na dosah.. Foto: Depositphotos.com

Příčinou je pád fázového vodiče

Příčinou rozsáhlého výpadku byl podle provozovatele přenosové soustavy pád fázového vodiče na vedení V411. To způsobilo, že část přenosové soustavy zůstala bez napětí a výpadek postihl i několik páteřních rozvoden. Výsledkem bylo, že najednou zmizela téměř třetina spotřeby elektřiny v zemi – konkrétně asi 2,2 gigawattů. Technici se snažili situaci řešit co nejrychleji a během několika hodin se podařilo většinu rozvoden znovu uvést do provozu.

Problémy s elektřinou se nevyhnuly ani nemocnicím a dalším důležitým institucím. Naštěstí ale většina zdravotnických zařízení byla připravena na podobné situace a okamžitě spustila záložní zdroje energie. Pacienti tak byli v bezpečí a provoz nemocnic nebyl ohrožen. Hasiči měli během dne plné ruce práce – řešili uvízlé výtahy, kouř z dieselagregátů i další mimořádné události.

Jakmile se podařilo situaci stabilizovat, začala doprava postupně ožívat. Vlaky se vrátily do jízdního řádu, metro i tramvaje začaly opět jezdit a život se vracel do normálu. Přesto i večer ještě některé vlaky mírným zpožděním doháněly ztracený čas. Podle expertů se ale dopravci i dispečeři s krizí poprali velmi dobře. Pokud bychom měli situaci hodnotit, dopadla česká železnice na jedničku až dvojku. To je v porovnání s některými zahraničními případy velmi dobrý výsledek.

Kam dál

Předchozí

Následující