Život cestovatele

13. 5. 2025

Michaela Hanelová

Česká republika

Čechy šokovala cena oblíbené kosmetiky. Během jediného dne zdražila o několik korun

Ještě před pár týdny patřil mezi tiché hrdiny koupelen. Byl levný, voňavý, obstojný. Neřešilo se, odkud je, ani co obsahuje. Hlavně že nestál víc než dvacet. Sprchový gel značky Balea z DM byl prostě něco jako starý dobrý rohlík – nenápadná jistota za pár kaček.

Foto: Getty Images

Nedávné zdražení oblíbené kosmetiky, u které jsme si zvykli na stabilní cenu, vyvolalo mezi lidmi pořádný rozruch. Nárůst o pouhých pět korun se sice na první pohled nezdá jako velký skok, ale právě onen skok je to, co mnohé šokovalo. Není to ani tak o těch pár drobných, jako spíše o tom, co tento nečekaný cenový posun signalizuje a jaký dopad to bude mít na naše peněženky.

Jenže i tahle jistota se začíná otřásat. Cena v některých prodejnách vyletěla z 20 korun na 25. A to je, jak ukázala lavina reakcí na sítích, pro spoustu lidí šok. Ne kvůli těm pěti korunám. Ale kvůli tomu, co ten skok znamená. „To už je fakt moc. Vždyť to stálo dvacet! Teď pětadvacet? Kvůli čemu?“ ptala se na sociální síti Threads jedna z uživatelek. Jiní přihodili ironii, domněnky, i docela reálné odhady: konflikt Indie a Pákistánu, inflace, vyšší marže nebo jen tichý posun cen kvůli tomu, že to stejně projde.

Cena roste, i když se to zdá jako detail

Pětikoruna navíc není katastrofa. Ale ve světě, kde každý druhý produkt v regálu zdražil o 10 až 30 %, si lidé změn opravdu všímají. Sprchové gely Balea byly jedním z posledních drobných produktů, které působily jako dřív. Levné, dostupné, bez řečí. Jenže když i tyhle položky začnou přeskakovat symbolické cenové hranice, v hlavách zákazníků se cosi zlomí.

Diskuse na sociálních sítích to ukázaly jasně. Někdo se rozčiluje: „Děláš si srandu, že chtějí za sprcháč 25 korun? To snad ne!“ Jiní ironizují, že za to může papež i vedro v Namibii, další sčítají nárůst v procentech. Jedna z komentujících to shrnula jednoduše: „Pětikoruna navíc – to je 25% zdražení. A to už poznám.“ A právě o to jde. Nejde o částku, ale o trend. Pokud i ty nejlevnější věci začnou stát jako normální značky, mizí rozdíly. A spolu s nimi i pocit, že si někdo hlídá ceny drobností pro běžné lidi.

Zákazníci na sociální síti upozornili, že v Německu je značka mnohem levnější. Foto: DM

Vítejte v realitě spotřebitelské nejistoty

Web TV Nova upozornil, že zdražení některých sprchových gelů Balea opravdu proběhlo – a že zákazníci jsou zmateni. DM na dotazy zatím nereagovalo. Oficiálně nebyla oznámena žádná plošná změna, ale cenovky v prodejnách mluví za vše. Z původních 19,90 nebo 21,90 se na některých místech stává rovných 25 Kč. Online zůstávají některé varianty stále levnější, ale i to se může brzy změnit.

Zákazníci se v komentářích ptají: Kolik stojí výroba? Jaká je marže? Komu se vyplatí vyrábět gel za dvacku – a jak je možné, že teď už nestačí? Objevuje se i srovnání s Dermacolem, jehož sprchové gely stály dřív i 60 korun – dnes jsou běžně za 39 nebo méně. Takže zatímco některé značky zlevňují, ty „lidové“ tiše zdražují.

I v České republice můžeme sehnat levnější alternativu. Foto: DM

Zvykáme si, že levné už nebude vůbec nic

Zdražení Balea sprcháče je symbolické. Je to jako když začaly mizet rohlíky za korunu nebo jogurty za devět devadesát. Signál, že doba superlevných věcí se tiše uzavírá. A že i ty „obyčejné“ položky se mění na zboží, nad kterým se bude přemýšlet víc než dřív. Navíc tu není žádný viník, kterého by šlo snadno ukázat prstem. Válka na Ukrajině, ceny energií, zvyšující se náklady na dopravu, suroviny, mzdy, obaly. Všechno hraje roli. A tak se sprchový gel stává malým lakmusovým papírkem ekonomiky.

Pokud i u něj začne platit logika když ho chceš, zaplať víc, pak je jasné, že příště dojde na všechno ostatní. A ano – pořád je to jen pět korun. Ale právě tyhle detaily lidé vnímají. Protože když jich je dvacet, třicet, padesát do měsíce – už to není drobnost. Je to posun v celé domácí ekonomice.

Až se příště někdo bude rozhodovat, jestli si vezme jeden gel do zásoby, nebo rovnou tři, možná už nebude tak spontánní. Možná si řekne – počkám na akci. Nebo zkusím jinou značku. Značka Balea se dlouho držela jako symbol jednoduchého nákupu – levné, funkční a bez problémů. Tomu je teď ale zřejmě konec.

Kam dál

Předchozí

Následující