První země na světě zakázala řídit seniorům nad 80 let. Tato novinka vzbudila otázky, zda podobná opatření čekají i Česko. Řízení automobilu ve vysokém věku je totiž dlouhodobě diskutované téma, které vyvolává silné emoce. Na jedné straně jsou obavy o bezpečnost všech účastníků silničního provozu, na druhé straně jde o otázku zachování samostatnosti a důstojnosti starších lidí.
Emotivní dilema seniorů za volantem
Diskuse o omezení řízení starších řidičů se často neobejde bez rozporuplných názorů. Zástupci bezpečnosti upozorňují, že s přibývajícím věkem klesají reflexy, zhoršuje se zrak, orientace a schopnost rychle reagovat. Starší řidiči přitom podle statistik představují zvýšené riziko dopravních nehod.
Naopak mnozí lidé vyzdvihují význam auta jako prostředku nezávislosti. Pro starší osoby je často jedinou možností, jak samy zajistit nákupy, lékařské návštěvy či jiné denní úkoly, právě auto. Chybějící veřejná doprava nebo vzdálenost k blízkým pak komplikují situaci ještě více. Omezit řízení tak může znamenat výrazný zásah do života mnoha seniorů, což vyvolává i soucit a obavy z izolace.

Jak řeší řízení seniorů Peru?
Peru bylo první zemí na světě, která zavedla věkový zákaz řízení automobilů. Řidiči mohou jezdit bez omezení až do 70 let. Poté podléhají pravidelným lékařským prohlídkám a po dosažení 75 let musejí pravidelně navštěvovat lékaře každé dva roky. Nejzásadnější změnou je však zákaz obnovy řidičského průkazu po 80. narozeninách. Bez ohledu na zdravotní stav už řidiči starší 80 let své oprávnění obnovit nemohou a nesmí usednout za volant.
Tento systém je v Peru unikátní a rozděluje veřejnost i odborníky. Kritici upozorňují, že pevná věková hranice může nespravedlivě zasáhnout i zdravé a schopné seniory. Naopak zastánci tvrdí, že věk je jasně stanovená hranice, jinak podobná jako u začátečníků, kde také platí minimální věk pro získání řidičského oprávnění. Peru zároveň pracuje na zlepšení veřejné dopravy a rozvoji dalších služeb, které mají starším lidem kompenzovat omezení řízení.
Současná situace v Česku
V současné době platí, že řidiči v seniorském věku podstupují první povinnou zdravotní prohlídku ve 65 letech, poté v 68 letech a následně každé dva roky. Tato kontrola zahrnuje vyšetření zraku, sluchu i dalších funkcí důležitých pro bezpečné řízení.
Letos na jaře však došlo k legislativní změně, prezident Petr Pavel podepsal zákon, který posouvá hranici první povinné zdravotní prohlídky ze 65 na 70 let. Od příštího roku tak budou řidiči poprvé na prohlídku muset až ve 70 letech a po dosažení tohoto věku pak opakovaně každé dva roky. Mladší řidiči nad 65 let budou z této povinnosti pravděpodobně zproštěni. Posun věkové hranice reflektuje lepší zdravotní stav a aktivitu současných starších generačních skupin.

Jaké jsou vyhlídky do budoucna?
Diskuse o věkových limitech pro řidiče bude v Česku pravděpodobně pokračovat. Současná opatření v podobě přísnějších lékařských prohlídek se ukazují jako kompromis, který pomáhá odhalit zdravotní problémy, aniž by neúměrně omezoval svobodu seniorů.
Zavedení pevného zákazu po určitém věku je zatím velmi nepravděpodobné, protože by narazilo na etické i praktické problémy. V Česku přibližně třetina seniorů žije sama, často v bytě, nebo v domě na vesnici, kde autobusy či vlaky jezdí sporadicky. Proto je důležité zachovat jim co nejvíce samostatnosti a volnosti, což bezesporu zahrnuje možnost řídit vlastní vozidlo.
Peru však ukazuje cestu, kterou část odborníků či politiků může v budoucnu zvážit, pokud by se ukázalo, že bezpečnost na silnicích je dlouhodobě narušena nehodovostí starších řidičů. V takovém případě by bylo nutné hledat nejen legislativní opatření, ale i systémovou podporu mobility seniorů jinými způsoby.
Zdroje: autobible.euro.cz, portál řidiče, Autoživě