Život cestovatele

8. 10. 2025

Dominika Jelínková

Mimo Evropu

Češi to za Husáka pašovali z NDR jako zmetky. Kdo si je nechal, koupí za ně teď luxusní zájezd k moři pro celou rodinu

Deska Depeche mode

Zdroj: Shutterstock

Za Husáka se pašovalo všechno. Od džín a čokolád po kazety i desky. Ale málokdo tušil, že právě vadné výlisky a zmetky z východoněmeckých lisoven se jednou stanou pokladem. Co tehdy skončilo pod stolem nebo v kufru Škody 120, dnes mění majitele za desítky tisíc korun.

Hudba, která voněla svobodou

V osmdesátkách lisovala firma Amiga v NDR západní kapely pro celý socialistický blok. Mezi tituly byste našli legendární západní kapely, jako Depeche Mode, Pink Floyd nebo The Cure. Jenže když se při výrobě něco pokazilo, etiketa se natiskla obráceně, obal byl špatně oříznutý nebo se v rýze objevila bublina, deska měla oficiálně skončit v likvidaci.

Realita ale byla jiná. Vadné kusy se z výroby neztrácely do odpadu, ale do kapes zaměstnanců firmy. Občas se “zachránily“ pro známé, jindy se prodaly bokem. A právě tak se tyto raritní lisy dostávaly přes hranice i do Československa, kde lidé po originálech úpěnlivě toužili.

Zmetky se vozily přes hranice v kufrech, pod bundou, mezi džíny nebo tabulkami čokolády. Na celnici to byl adrenalin, ale odměna stála za to. Mít doma The Wall nebo Violator, to jste najednou byli v paneláku za boha.

Staré vinylové desky
Staré vinylové desky Zdroj: shutterstock.com

Křivý potisk? Nevadí, hlavně že to hraje

V Tuzexu by podobná deska stála 120 bonů, což bylo pro většinu lidí nedosažitelné. Ale “zmetkový“ lis se dal sehnat i za polovinu. Nikomu nevadilo, že potisk je křivý a zvuk občas zapraská. Hlavní bylo, že hráli Pink Floyd a že se člověk mohl na chvíli cítit jako někdo za železnou oponou. “Měli jsme The Cure s chybou uprostřed, kde se deska na pár vteřin zastavila. A milovali jsme to,“ směje se dnes šedesátník Petr, který svou kolekci nikdy nevyhodil.

Zmetky za cenu dovolené

Po revoluci se tyhle kusy dlouho válely ve sklepích. Až když přišel vinylový comeback, ukázalo se, že každý vadný kus je originál, který se už nikdy neopakuje a na aukcích se teď prodávají za částky, které berou dech. Například desku The Wall s přetištěnou etiketou byste dneska sehnali za cca 40 tisíc korun, raritní Seventeen Seconds od The Cure se dnes prodává za zhruba 30 tisíc korun. Přáli byste si Music for the Masses od Depeche Mode s chybou v lisování? Připravte si rovnou 70 tisíc.

Dnes zažívají vinylové desky comeback
Dnes zažívají vinylové desky comeback Zdroj: Shutterstock.com

Český poklad ze sklepa

I u nás se občas objeví majitel, který po letech vytáhne desku ze zaprášené krabice a nestačí se divit. “Myslel jsem, že to vyhodím. Pak jsem zjistil, že stejná se v Německu vydražila za tři tisíce euro.“ říká sběratel z Ostravy.

Dnes existují specializované skupiny, kde se “východní lisy“ loví jako trofeje. A čím větší chyba, tím vyšší cena. Paradox? To, co kdysi neprošlo kontrolou socialistické kvality, se dnes prodává na kapitalistických aukcích za sumy, o jakých se Amize ani nesnilo.

Kdo nevyhodil, vyhrál

Zmetky, které se měly roztavit, dnes platí luxusní zájezdy k moři pro celou rodinu. A kus zažloutlého obalu nebo prasklý roh má větší hodnotu než celá tehdejší výplata. Ironií osudu je, že hudba, kterou režim nechtěl, přežila systém i dobu. Časy se změnily, a to, co kdysi patřilo do odpadu, dnes patří do vitríny.

Zdroje: Discogs.com, Popsike.com, Vinylengine.com, aukro.cz

Kam dál

Předchozí

Následující