Život cestovatele

3. 5. 2025

Michaela Hanelová

Česká republika

Tisíce řidičů čeká při STK nemilé překvapení. Kvůli této technologii může být vaše auto najednou nevyhovující

Mnoha řidičům hrozí nepříjemnost u STK. V autě mají systém, který se brzy může stát problémem. Stačí jedna skrytá porucha a vůz už nemusí projít. Kvůli zastaralým sítím může selhat zařízení, které zachraňuje životy – a kontroly to začínají řešit.

Foto: Depositphotos.com

Před několika lety se o něm mluvilo jako o zásadním pokroku v bezpečnosti. Systém eCall, který má v případě nehody automaticky přivolat pomoc, se stal povinnou výbavou všech nových osobních a lehkých užitkových vozidel v celé Evropské unii. Jenže mezitím pokročily technologie a z toho, co mělo být pomocníkem, se může stát nečekaná komplikace. Mnoha řidičům totiž přestane fungovat – a právě to může znamenat problém při technické kontrole.

Záchrana přes staré sítě

Princip eCallu je jednoduchý – v případě nehody se sám spojí s linkou 112 a předá informace o poloze i závažnosti nárazu. Funguje však přes starší mobilní technologie, konkrétně sítě 2G a 3G. Ty jsou v současné době po celé Evropě postupně vypínány. Mobilní operátoři už je považují za zastaralé a ekonomicky neefektivní. A právě zde se začíná lámat chleba.

Statisíce vozů, které tyto sítě potřebují k aktivaci nouzového volání, se rázem ocitají v pasti. Systém, který mají pod kapotou, se bez signálu prostě nepropojí – a technicky vzato tak přestává plnit svou funkci. Evropská komise sice zareagovala a v únoru 2024 schválila nová pravidla, která se už orientují na 4G a 5G technologie, ale ta se týkají výhradně nových modelů aut.

Tato změna na STK zaskočí každého majitele novějšího auta. Stačí vypnutí jedné sítě a problém je na světě. Foto: Depositphotos.com

Co bude se starými auty, není jisté

Starší vozy, které už několik let jezdí po silnicích a mají eCall postavený na staré infrastruktuře, teď visí ve vzduchu. Někteří výrobci, jako například Seat, testují možné aktualizace softwaru, které by umožnily přechod na modernější sítě. Jenže ne u všech aut je to technicky proveditelné. V řadě případů není jiná cesta než výměna celého systému – což znamená jak zásah do konstrukce auta, tak potenciálně i vysoké náklady.

A situace tím nekončí. Podle platných pravidel je funkčnost eCallu jedním z prvků, které se při pravidelné technické kontrole vozidel sledují. Pokud přestane fungovat, mohlo by to teoreticky znamenat neprojetí STK. V praxi je to ale složitější. Kontrolní stanice nemají vybavení, které by umožnilo ověřit, jestli se systém skutečně aktivuje v krizové situaci. Jediné, co lze zkontrolovat, je přítomnost případné chybové hlášky a kontrolky na palubní desce.

Legislativní mezera zůstává otevřená

Právě to činí celý problém ještě složitějším. Systém eCall se nachází v jakési právní šedi – oficiálně se kontroluje, ale reálně ho zkontrolovat většinou nejde. A tak se majitelé starších vozů ocitají v nejistotě. Funkce, která má přivolat pomoc, může přestat fungovat. Ale jak to zjistit, jak to opravit, a kdo to zaplatí?

Zatím nezbývá než sledovat, zda se neobjeví tzv. svolávací akce, tedy hromadná výzva výrobce k opravě nebo výměně dané části. Některé značky na podobném řešení už pracují, jiné zatím mlčí. Evropská legislativa se musí přizpůsobit – nejen co se týče technických norem, ale i reálného stáří vozového parku. Není žádným tajemstvím, že průměrné auto v Česku má za sebou často víc než patnáct let služby. Jenže mobilní technologie stárnou mnohem rychleji. To, co se zdálo moderní v roce 2018, je dnes už na okraji využití.

Do konce roku 2025 mají členské státy EU povinnost zajistit, aby tísňová centra zvládla zpracovávat eCall přes nové sítě. Co však bude s miliony starších aut, zůstává zatím bez jasné odpovědi. Nejde jen o technický problém, ale také o důvěru – řidiči spoléhají, že systém v autě jim v případě nouze zachrání život. A že kvůli němu nebudou muset nečekaně řešit technickou kontrolu.

Kam dál

Předchozí

Následující