
Tisíce řidičů čeká při STK nemilé překvapení. Kvůli této technologii může být vaše auto najednou nevyhovující
Mnoha řidičům hrozí nepříjemnost u STK. V autě mají systém, který se brzy může stát problémem. Stačí jedna skrytá porucha a vůz už nemusí projít. Kvůli zastaralým sítím může selhat zařízení, které zachraňuje životy – a kontroly to začínají řešit.
Foto: Depositphotos.com
Před několika lety se o něm mluvilo jako o zásadním pokroku v bezpečnosti. Systém eCall, který má v případě nehody automaticky přivolat pomoc, se stal povinnou výbavou všech nových osobních a lehkých užitkových vozidel v celé Evropské unii. Jenže mezitím pokročily technologie a z toho, co mělo být pomocníkem, se může stát nečekaná komplikace. Mnoha řidičům totiž přestane fungovat – a právě to může znamenat problém při technické kontrole.
Záchrana přes staré sítě
Princip eCallu je jednoduchý – v případě nehody se sám spojí s linkou 112 a předá informace o poloze i závažnosti nárazu. Funguje však přes starší mobilní technologie, konkrétně sítě 2G a 3G. Ty jsou v současné době po celé Evropě postupně vypínány. Mobilní operátoři už je považují za zastaralé a ekonomicky neefektivní. A právě zde se začíná lámat chleba.
Statisíce vozů, které tyto sítě potřebují k aktivaci nouzového volání, se rázem ocitají v pasti. Systém, který mají pod kapotou, se bez signálu prostě nepropojí – a technicky vzato tak přestává plnit svou funkci. Evropská komise sice zareagovala a v únoru 2024 schválila nová pravidla, která se už orientují na 4G a 5G technologie, ale ta se týkají výhradně nových modelů aut.

Co bude se starými auty, není jisté
Starší vozy, které už několik let jezdí po silnicích a mají eCall postavený na staré infrastruktuře, teď visí ve vzduchu. Někteří výrobci, jako například Seat, testují možné aktualizace softwaru, které by umožnily přechod na modernější sítě. Jenže ne u všech aut je to technicky proveditelné. V řadě případů není jiná cesta než výměna celého systému – což znamená jak zásah do konstrukce auta, tak potenciálně i vysoké náklady.
A situace tím nekončí. Podle platných pravidel je funkčnost eCallu jedním z prvků, které se při pravidelné technické kontrole vozidel sledují. Pokud přestane fungovat, mohlo by to teoreticky znamenat neprojetí STK. V praxi je to ale složitější. Kontrolní stanice nemají vybavení, které by umožnilo ověřit, jestli se systém skutečně aktivuje v krizové situaci. Jediné, co lze zkontrolovat, je přítomnost případné chybové hlášky a kontrolky na palubní desce.
Legislativní mezera zůstává otevřená
Právě to činí celý problém ještě složitějším. Systém eCall se nachází v jakési právní šedi – oficiálně se kontroluje, ale reálně ho zkontrolovat většinou nejde. A tak se majitelé starších vozů ocitají v nejistotě. Funkce, která má přivolat pomoc, může přestat fungovat. Ale jak to zjistit, jak to opravit, a kdo to zaplatí?
Zatím nezbývá než sledovat, zda se neobjeví tzv. svolávací akce, tedy hromadná výzva výrobce k opravě nebo výměně dané části. Některé značky na podobném řešení už pracují, jiné zatím mlčí. Evropská legislativa se musí přizpůsobit – nejen co se týče technických norem, ale i reálného stáří vozového parku. Není žádným tajemstvím, že průměrné auto v Česku má za sebou často víc než patnáct let služby. Jenže mobilní technologie stárnou mnohem rychleji. To, co se zdálo moderní v roce 2018, je dnes už na okraji využití.
Do konce roku 2025 mají členské státy EU povinnost zajistit, aby tísňová centra zvládla zpracovávat eCall přes nové sítě. Co však bude s miliony starších aut, zůstává zatím bez jasné odpovědi. Nejde jen o technický problém, ale také o důvěru – řidiči spoléhají, že systém v autě jim v případě nouze zachrání život. A že kvůli němu nebudou muset nečekaně řešit technickou kontrolu.
Nejnovější články

Nahoře překrásný zámek, dole monstrózní síť tajných tunelů. Většina Čechů netuší, že tento unikátní objekt se skrývá ve středních Čechách

Ani Vltava, ani Labe. Nejkrásnější říční kaňon Česka je tam, kde by to málokdo čekal

Kvíz. Řekneme ti jediné slovo a ty z něj urči, které město máme na mysli. Nestačí ti vzdělání, tohle je pro chytré. Zkus dát 10/10

Má krásná dcera odjela na dovolenou do Egypta. Od té doby už jsem ji nikdy neviděla

Dělníci kopali základy paneláku a narazili na průchod. Co našli za ním, přepisuje dějiny světa

Ani Kutná Hora, ani Praha. Nejzajímavější památku UNESCO najdete ve městě, které míjejí Češi i cizí turisté

Tyto nádherné termály jsou zdarma. Celoročně má voda 33 °C a Češi o nich nemají tušení

Toto je nejkrásnější město Česka. Cizinci sem jezdí ve velkém. Češi ho ignorují

Ani Sázava, ani Berounka. Nejmalebnější řeka Česka se nachází úplně jinde
