Na nápad postavit speciální vlak se saunou a koncertním vagónem přišel Albert Fikáček s kamarády jednoho dne u piva. Od dráhy koupili starý vysloužilý železniční vagón typu Daa-k a dali se do díla. Stavba zabrala čtyři měsíce a přes 3000 hodin práce a podílelo se na ní na 25 dobrovolníků. Výsledek je ohromující.
Sauna z vysloužilého vagónu
"Nápad na saunový vlak vyplynul ze života. Nápady jsou jako bacily, létají ve vzduchu a čekají na správný cíl, na který sednou, a ten je realizuje. Určitě tento nápad mělo více lidí, ale my se ho chopili a uskutečnili ho," vzpomíná na začátek bláznivého projektu Fikáček. I díky tomu, že během pandemie byly veškeré zábavní a kulturní podniky zavřeny, se našlo dostatečné množství dobrovolníků, kteří přidali ruku k dílu a mohlo se tak rychle přejít od myšlenky k činu.
Sehnat starý vagón nebyl problém, mnohem větší komplikace se dostavily při pokusu dostat ho na nádraží ve Veselí nad Lužnicí. Byl tak křehký, že se všichni báli, že se během přepravy rozpadne. A aby toho nebylo málo, během cesty bouchl motor lokomotivy. To ale nikoho neodradilo, vůz byl odstaven na nepoužívanou zarostlou kolej u točny na nádraží a práce mohly začít.
Jak uvádí server IDNES, v jednom z vyřazených vagónů během totální přestavby dokonce objevili důkladně zamaskovaný kontraband milionové hodnoty. "Odnesli jsme ten nález na policii. Černý trh není nic pro nás. Chci mít z vlaků v první řadě radost," vysvětlil Fikáček.
Jedna velká improvizace
Nadšení bylo obrovské, zkušeností ale chyběly. Vybudovat saunu v železničním vagónu tak nebylo jednoduché. Mnohdy jediným zdrojem informací a technologických postupů byl internet, jindy se postupovalo metodou pokus-omyl. Vše komplikovala protiepidemická opatření. Obchody byly zavřené a chybějící součástky se musely objednávat s předstihem, nebo se na ně muselo zdlouhavě čekat.
"Když začátkem listopadu dorazil náš vagón, začala jedna velká improvizace. Zapeklité bylo, že jsme všechno dělali bez nákresu a přizpůsobovali rozměry podle toho, jak to zrovna vycházelo. Docela omezující byl čas, do kdy jsme měli saunu dokončit. Naštěstí díky mým předchozím zkušenostem se saunou, velké šikovnosti všech brigádníků a dostupným informacím na internetu nebylo moc složité navrhnout konstrukci, aby sauna fungovala dobře,” popsal peripetie s rekonstrukcí Zdeněk Procházka, který celou stavbu řídil.
Sauna s výhledem, který nikdy není stejný
Dnes návštěvník nepozná, že tato jedinečná sauna vznikala doslova na koleně. Celý vůz je obložen jako správná sauna dřevem, nechybí lavice, ochlazovací sprcha s ruční pumpou, malá odpočívárna a samozřejmě velké zadní okno, z kterého je během jízdy nádherný výhled na ubíhající krajinu. Vagón pojme až 15 lidí, jedinečný zážitek si tak můžete užít s partou kamarádů nebo s těmi nejbližšími. K dispozici je i občerstvení v tzv. koncertním voze, který disponuje malým barem a pípou.
Že se jedná o vskutku raritní zážitek, dokazuje i to, že jedinou podobnou (a to ještě hodně vzdáleně) nabídku najdete až na Dálném východě. V Japonsku nabízí rychlovlaky šinkanzen během jízdy tradiční koupel nohou.
Sauna je součástí oblíbených zážitkových vlaků Vlakfest, které vozí po Česku, ale také po Evropě lidi, kteří chtějí zažít něco nevšedního. Cestou hraje muzika, beseduje se o cestování a zábava bývá často vskutku živelná.
Zdroje: vlakfest.cz/nase-vagony, denik.cz, brnenska.drbna.cz, idnes.cz