Máte-li chytrý telefon, jste bez problému. Přes aplikaci myRyanair se jednoduše odbavíte, dopředu si objednáte občerstvení, zjistíte si číslo odletové brány a případně se i dozvíte informace o zpoždění letu. V dnešním světě to vlastně není žádná novinka, mnohé další letecké společnosti nabízejí podobný postup přes své vlastní aplikace. Ryanair ale přistoupil k radikálnímu kroku a od dnešního dne už cestující jiným způsobem odbavovat nebude. Celý proces je od této chvíle možný pouze přes online aplikaci.
Co to znamená pro cestující
Jednoduše řečeno, na letišti už vám nikdo nevytiskne papírovou palubenku. U bezpečnostní kontroly a při nástupu do letadla budete místo ní ukazovat její digitální podobu ve svém telefonu.
Na první pohled jde o logickou – a ekologickou změnu. Odbavení přes chytrý telefon je pohodlné a rychlé. Zmenší se fronty u přepážky a díky zrušení papírových palubních vstupenek se ročně ušetří přes 300 tun papíru. Nakonec, proč musíme stále kácet lesy, když žijeme v době elektronické.
Co když dojde baterie...
Novinka společnosti Ryanair přesto v cestujících vyvolala spíše obavy než nadšení. Ani chytrý telefon přeci není stoprocentně spolehlivý. Může se stát, že vypoví službu, dojde mu baterie, anebo vám ho v davu na letišti v nestřeženém okamžiku někdo ukradne... Jak se v takovém případě dostanete do letadla?
Ryanair slibuje, že v uvedených krizových situacích papírovou palubenku přeci jen vytiskne. Nebude si za to účtovat žádný poplatek, ovšem pod podmínkou, že jste se už odbavili po internetu z domova.
Komu se online odbavení nepodaří, za vytištění palubenky na přepážce si připlatí. Kritici upozorňují, že toto rozhodnutí znevýhodňuje starší osoby, které si s internetem nerozumí tak dobře jako mladí. Nehledě na to, že ne každý vlastní chytrý telefon.
Nízké ceny díky nižším nákladům
Marketingový ředitel Ryanairu Dary Brady nicméně vidí ve změně jen samá pozitiva. "Digitální palubenky už dnes používá 80 procent našich cestujících. Stejně jako pořadatelé koncertů nebo sportovních akcí, i my přecházíme na digitální formu, která je rychlejší, levnější a ekologičtější," uvedl Brady.
Aerolinka chce kromě šetření papíru také zjednodušit provoz a snížit náklady. To podle jejích zástupců umožní udržet ceny letenek na nízké úrovni.
Jednu výjimku ale Ryanair přeci jen uznal – Maroko. Tamní úřady totiž stále striktně vyžadují tištěné palubní vstupenky, takže cestující na letech z marockých letišť dostanou papírovou verzi přímo na místě (a bez poplatku).
Digitalizace znamená budoucnost
Jestliže nemáte s online odbavením potíže a vlastníte chytrý telefon, novinka Ryanairu vás jen potěší. Kromě nalogování palubní vstupenky si v aplikaci dopředu objednáte jídlo i pití, kterým se budete chtít v letadle občerstvit. Navíc si do ní uložíte cestovní dokumenty a dostanete upozornění na případné změny letu.
Digitální formu palubních letenek už delší dobu podporují i další letecké společnosti, přestože papírovou alternativu zatím ponechávají. Například British Airways a Lufthansa motivují cestující k používání mobilních aplikací tím, že skrze ně nabízejí personalizované informace o odletových bránách, počasí v cílové destinaci nebo nabídku zvláštních služeb.
Letecká doprava zkrátka postupně směřuje k úplné digitalizaci. Ryanair byl jen první, kdo učinil radikální krok a od papíru se zcela odstřihl. Za pár let už bude možná normální, že kromě váhy kufru budete před odletem hlídat i stav baterie v mobilu. Protože bez ní se už na dovolenou prostě nepoletí.
Zdroje: eurozpravy.cz, kupi.cz, zive.aktuality.sk