Život cestovatele

18. 9. 2025

Marie Veselá

Česká republika

Tohle je bezkonkurenčně nejpomalejší vlak v Česku. Lepší je jít pěšky než se v něm pro pár kilometrů trápit 3 dlouhé hodiny

Vlaky stojící v železniční stanici Liberec

Zdroj: Michael Nosek / Shutterstock

V dnešní uspěchané době se stále více lidí snaží najít ten správný well-being a zpomalit. České dráhy se motta "spěchej pomalu“ drží již hezkou řádku let. A zatímco dnes vysíláme sondy na Mars, cestující na trase z Pardubic do Liberce jedou pomaleji, než před 160 lety. Jak je to možné?

V roce 1938 urazil tuto trasu rychlík tažený parní lokomotivou za 2 hodiny a 43 minut, dnešním vlakům trvá cesta bezmála o 10 minut déle. A to i přes to, že mnohé úseky prošly v posledních letech nákladnou modernizací a revitalizací. V jednadvacátém století tak cestují lidé stejně jako za dob Rakouska-Uherska a změna je v nedohlednu.

I cesta může být cíl

První vlak dorazil do Liberce 1. května 1859. Výstavba téměř dvou set kilometrové trati zabrala tehdy pouhé tři roky a stavělo ji na 17 tisíc dělníků. Nejobtížnější bylo vybudování trati v náročném terénu. Z Turnova do Liberce vede přes Ještědsko-kozákovský hřbet a údolím Jizery pak řadou tunelů. I dnes je část od Jaroměře kamenem úrazu, která brání vlakům podstatně zrychlit, nabízí zato opravdu nádherné vyhlídky.

Parní lokomotiva a vlak projíždí koridorem v lese
Cesta z Pardubic do Liberce trvá dnešním vlakům stejně jako těm parním před 80 lety. Zdroj: Shutterstock

Problémem je, že trať má řadu oblouků a není elektrifikována. Také nastavení jízdních řádů rychlému cestování příliš nepomáhá. Vlak nejen že jede pomalu, ale neustále dlouze čeká. Jen ve Staré Pace se čeká na přípoj šest minut a v součtu na celé trase prostojí v zastávkách téměř půl hodiny. Z Turnova do Staré Paky tak zvládal parní rychlík před 80 lety jízdu za 40 minut, dnes trvá stejná cesta o čtyři minuty déle.

Modernizace trať příliš nezrychlí

Správa železniční dopravní cesty se chystá k dalším modernizacím, které by měly cestu na této trati opět o něco zrychlit. Cestující se tak musí v nejbližších letech připravit na další omezení a výluky, které jim cestu naopak opět o něco protáhnou. Chystá se renovace mezi Starou Pakou a Hradcem Králové a pokračování výstavby dvojkolejní tratě mezi Hradcem Králové a Pardubicemi.

Radikální zrychlení to ale ani tak nepřinese. Jak pro českou televizi uvedl dopravní expert Jiří Mužík, zásadní problém je mezi Turnovem a Libercem, kde je trať velice pomalá a pro zrychlení by se musela postavit prakticky znovu. Což se v dnešní době jeví spíše jako sci-fi než jako možná realita. Je tak víc než pravděpodobné, že si zdejší retro jízdu budou cestující užívat i v následujících letech.

Jak se například cestovalo vlakem za protektorátu, se můžete podívat v následujícím videu:

Cestující si nestěžují

Cestující jsou ale i tak spokojení a na délku přepravy si nestěžují. Naopak jsou rádi, že je spoj přímý a dostane je tam, kde se autem nebo autobusem nedostanou. A jak zaznělo v reportáži České televize, cesta může sice trvat stejně jako za dob parních lokomotiv, komfort cestování je nesrovnatelný. Cestující ve třetí třídě seděli na dřevěných lavicích, vlaky bývaly přeplněné a také nejezdily tak často, jak jsme zvyklí dnes. Naprostou většinu provozu zajišťovaly lokálky, rychlovlaků bylo jen pár.

Zdroje: idnes.cz, ct24.ceskatelevize.cz, zdopravy.cz

Kam dál

Předchozí