Třetí adventní víkend byly vyhlášeny stromky, které zvítězily v okresních a krajských kolech. Do nejužšího výběru se dostalo čtrnáct zelených krasavců. Vítězný strom získal řadu cen, včetně čtvrt milionu korun od spřátelených sponzorů.
Hlasující se museli do ankety nejprve zaregistrovat, čímž se přiblížili k možnosti získat lákavou odměnu v podobě čtvrt milionu korun. Uplynulé dva ročníky obdržel zlatou medaili strom z Velkého Šenova na Děčínsku, který netrpělivě vyhlížel svého následovatele.
Soutěž v centru velkoměsta
O nekrásnější vánoční stromeček se soutěžilo také v našem hlavním městě: hlasující vybírali ten nejkrásnější, případně nejzajímavější, či ten symbolizující nejhezčí nebo nejsilnější příběh. Stromeček s nejvíce hlasy postoupil do celostátního finále. Vítězná pražská část navíc opět získává až čtvrt milionu korun.
Soutěž o ten nejpůvabnější stromek vyhlásily jednak různé regionální deníky, jednak rovněž televize CNN News. Vítěz bude vyhlášen o tomto posledním adventním víkendu, a kromě odměny jej čeká také speciální reportáž. Ve hře je například brněnský vánoční strom, strom v Tachově, Písku nebo Kladně.
Kromě nejkrásnějšího vánočního stromku se můžeme pochlubit dalšími unikáty. Před několika lety se v Bruntálu rozsvítil velice originální a specifický strom, respektive jeho tvar, který byl natolik netradiční, až získal název nejošklivější vánoční strom. Stromek totiž působil, jako by byl postaven vzhůru nohama, což vzbuzovalo veselí v celém Česku. Radní poté stromeček upravili a po nasvícení a nazdobení již plnil také svou okrasnou funkci.
Světové unikáty
O prvenství nejhezčího zeleného krasavce se vedou ankety také napříč zeměmi a kontinenty, protože vánoční tradice se sice v jednotlivých zemích liší, ale stromeček se mění jen zřídka. Na webových stránkách mohli zájemci obdivovat svítící jehličnany ve mnoha evropských i světových metropolích a Praha také nechyběla.
Kromě krásy se ve světě můžeme setkat s dalšími kvalitami - v roce 2019 byl v luxusním hotelu Kempinski Hotel Bahía v Marbelle instalován údajně nejdražší vánoční stromek za přibližně 11 milionů eur (350 milionů korun). Byl místo klasických ozdob byl ověšen diamanty, smaragdy a safíry od luxusních značek včetně Cartiera či Chanela.
Ani Evropa se nenechala zahanbit - v Mnichově byl před několika lety vystaven vánoční stromek, který tvůrci složili složený z více než dvou tisíc zlatých mincí a jehož hodnota se vyšplhala až na 60 milionů korun. Jednou z nejpůsobivějších podívaných je potom světelná instalace v italském Gubbiu, kde nesvítí jenom stromeček, ale celá horská krajina.
Tradice, nebo marketing?
Podobě luxusní a okázalé projekty nejsou snahou o plýtvání, naopak se většinou jedná o promyšlený marketingový tah. Města či přímo konkrétní podniky na sebe tak velmi chytře přitáhnou pozornost médií, a tak potažmo davy turistů a dalších zákazníků. Jeden netradiční stromek tak dokáže zajistit jednak výjimečnost místa, jednak vlnu zákazníků na celé další roky.
Ať už jde o soutěžní klání menších měst, velkoměstské ankety nebo světové rekordy v okázalosti, vánoční stromek zůstává neodmyslitelným symbolem Vánoc – radosti, sounáležitosti a sdílených příběhů. Nejde vlastně vůbec o jeho výšku, cenu či počet ozdob, ale o pocity, které v nás dokáže vyvolat a lidi, které dokáže spojit. Právě v tom tkví jeho skutečná hodnota – v atmosféře, vzpomínkách a pocitu, že i obyčejný strom se může stát výjimečným.
Zdroj: decinsky.denik.cz, cnn-news.cz , youtube.com