
Modernizace vlakové dopravy mění vše, co jste znali. Odteď se cestující budou obsluhovat sami
Slovensko od 1. srpna rozšiřuje počet vlaků, které fungují v samoobslužném režimu, a podobný systém využívá i Česko. Tento krok reaguje na modernizaci vlaků a snahu optimalizovat provoz. Odbavení vlaků bez průvodčích funguje už na mnoha tratích, cestující musí mít platnou jízdenku, ačkoliv v regionální dopravě platí některé výjimky.
Foto: Depositphotos.com
Na Slovensku provozuje Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) samoobslužné vlaky na 19 tratích se 537 vlaky, což představuje 32 procent regionální dopravy. Tento způsob odbavení využívá například oblast Vysokých Tater a trasy jako Kúty – Skalica, Levice – Štúrovo nebo Prešov – Bardejov. Od 1. srpna budou přidány další linky, mezi nimi spoje mezi Žilinou, Púchovem a Trenčínem a také mezi Zvolenem, Banskou Bystricí a Breznem.
Důvodem změny je nárůst moderních elektrických motorových jednotek, které umožňují bezpečný provoz bez přítomnosti vlakvedoucích. Na dálkových vlacích už nyní platí povinnost nastupovat jen s platným lístkem, i s nulovou hodnotou, což bude nově aplikováno i na vybrané regionální spoje.
Průvodčí budou nahrazeni moderní technologií
U některých skupin cestujících, jako jsou senioři, studenti a děti, platí v regionálních vlacích výjimky. Generální ředitel ZSSK Peter Helexa k tomu uvedl, že cílem není jednorázové opatření, ale systematická změna. Chce přinést jasná a jednotná pravidla, která jsou běžná v moderních dopravních systémech. Kontroly jízdenek budou probíhat namátkově, aby se zajistila důvěra a pořádek.
Zavádění samoobslužného systému bude mít vliv i na zaměstnance. Někteří přejdou na jiné tratě, kde je přítomnost personálu nezbytná, jiní se zaměří na kontrolu a pomoc v mimořádných situacích. Některé pozice však zaniknou. Podle ředitele obchodního úseku Karola Henzélyho jde o citlivý, ale nezbytný krok, který umožní efektivnější plánování služeb a hospodárnější využití veřejných zdrojů.
Podpora zaměstnanců při hledání nového uplatnění bude zajištěna. Tento systém není na Slovensku novinkou, funguje od roku 2004, a podobné technologie jsou využívány i v Německu, Rakousku, Švýcarsku či Česku. V Česku jsou samoobslužné vlaky zavedené od prosince 2024 na vybraných tratích v Pardubickém kraji, kde provozují České dráhy.

Cestující se musí obsluhovat sami
České dráhy instalovaly nové generace automatů MOPAJ, které zajišťují jednoduchý a přehledný odbavovací proces včetně několika tarifních systémů. Tento systém je oblíbený mezi cestujícími a pokrývá trasy jako Přelouč – Heřmanův Městec, Chrudim – Holice, Česká Třebová – Dzbel a další.
U těchto spojů musí mít cestující zakoupenou jízdenku před nástupem nebo ji koupit ihned po nástupu v automatu. Na frekventovaných linkách však stále jezdí průvodčí, kteří pomáhají při odbavení a kontrolují jízdenky. Za zmínku stojí, že některá vozidla s automaty provozují dráhy i ve Zlínském, Jihočeském a Středočeském kraji, kde průvodčí rovněž zůstávají.
Naopak například na jižní Moravě se už u některých spojů s vlaky Moravia průvodčí nevyužívají. Odpovědnost za vlak v tomto režimu nese pouze strojvedoucí, který centrálně ovládá uzavírání dveří. Pokud je přítomen průvodčí, nevěnuje se uzavírání a je k dispozici cestujícím během jízdy.
Mohlo by vás zajímat

Zapomeňte na nekonečné hodiny za volantem. Takto se snadno dostanete k moři i na hory

Toto je riviéra naší vlasti. Lázně na západě Čech jsou skrytým klenotem, turisté je milují

Luxusní termály jen 3 hodiny od Prahy! Dokonalý relax za 500 korun, vyražte ještě dnes

Zapomeňte na Mácháč! Toto jezero s křišťálovou vodou bude hitem léta
