Život cestovatele

2. 8. 2025

Michaela Hanelová

Slovensko

Modernizace vlakové dopravy mění vše, co jste znali. Odteď se cestující budou obsluhovat sami

Slovensko od 1. srpna rozšiřuje počet vlaků, které fungují v samoobslužném režimu, a podobný systém využívá i Česko. Tento krok reaguje na modernizaci vlaků a snahu optimalizovat provoz. Odbavení vlaků bez průvodčích funguje už na mnoha tratích, cestující musí mít platnou jízdenku, ačkoliv v regionální dopravě platí některé výjimky.

Foto: Depositphotos.com

Na Slovensku provozuje Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) samoobslužné vlaky na 19 tratích se 537 vlaky, což představuje 32 procent regionální dopravy. Tento způsob odbavení využívá například oblast Vysokých Tater a trasy jako Kúty – Skalica, Levice – Štúrovo nebo Prešov – Bardejov. Od 1. srpna budou přidány další linky, mezi nimi spoje mezi Žilinou, Púchovem a Trenčínem a také mezi Zvolenem, Banskou Bystricí a Breznem.

Důvodem změny je nárůst moderních elektrických motorových jednotek, které umožňují bezpečný provoz bez přítomnosti vlakvedoucích. Na dálkových vlacích už nyní platí povinnost nastupovat jen s platným lístkem, i s nulovou hodnotou, což bude nově aplikováno i na vybrané regionální spoje.

Průvodčí budou nahrazeni moderní technologií

U některých skupin cestujících, jako jsou senioři, studenti a děti, platí v regionálních vlacích výjimky. Generální ředitel ZSSK Peter Helexa k tomu uvedl, že cílem není jednorázové opatření, ale systematická změna. Chce přinést jasná a jednotná pravidla, která jsou běžná v moderních dopravních systémech. Kontroly jízdenek budou probíhat namátkově, aby se zajistila důvěra a pořádek.

Zavádění samoobslužného systému bude mít vliv i na zaměstnance. Někteří přejdou na jiné tratě, kde je přítomnost personálu nezbytná, jiní se zaměří na kontrolu a pomoc v mimořádných situacích. Některé pozice však zaniknou. Podle ředitele obchodního úseku Karola Henzélyho jde o citlivý, ale nezbytný krok, který umožní efektivnější plánování služeb a hospodárnější využití veřejných zdrojů.

Podpora zaměstnanců při hledání nového uplatnění bude zajištěna. Tento systém není na Slovensku novinkou, funguje od roku 2004, a podobné technologie jsou využívány i v Německu, Rakousku, Švýcarsku či Česku. V Česku jsou samoobslužné vlaky zavedené od prosince 2024 na vybraných tratích v Pardubickém kraji, kde provozují České dráhy.

Česká železnice startuje novou éru pohodlí. Průvodčí mizí, nastupují digitální inovace. Foto: Depositphotos.com

Cestující se musí obsluhovat sami

České dráhy instalovaly nové generace automatů MOPAJ, které zajišťují jednoduchý a přehledný odbavovací proces včetně několika tarifních systémů. Tento systém je oblíbený mezi cestujícími a pokrývá trasy jako Přelouč – Heřmanův Městec, Chrudim – Holice, Česká Třebová – Dzbel a další.

U těchto spojů musí mít cestující zakoupenou jízdenku před nástupem nebo ji koupit ihned po nástupu v automatu. Na frekventovaných linkách však stále jezdí průvodčí, kteří pomáhají při odbavení a kontrolují jízdenky. Za zmínku stojí, že některá vozidla s automaty provozují dráhy i ve Zlínském, Jihočeském a Středočeském kraji, kde průvodčí rovněž zůstávají.

Naopak například na jižní Moravě se už u některých spojů s vlaky Moravia průvodčí nevyužívají. Odpovědnost za vlak v tomto režimu nese pouze strojvedoucí, který centrálně ovládá uzavírání dveří. Pokud je přítomen průvodčí, nevěnuje se uzavírání a je k dispozici cestujícím během jízdy.

Kam dál

Předchozí