Život cestovatele

19. 8. 2025

Marie Veselá

Evropa

Tohle snad není ani Evropa. Česká turistka popsala svůj otřesný zážitek z bulharského letiště

Měla to být dovolená snů, na kterou se Jitka těšila celý rok, ale zatímco všichni její spolucestující už mířili se svými zavazadly k východu letiště, to její na přepravním pásu stále nebylo. Místo do hotelu tak zamířila na reklamaci zavazadel. A to byl teprve začátek. Dá se takovýmto situacím vůbec vyhnout a co dělat, když už se tak stane.

Shutterstock

Dovolenou u Černého moře v Bulharsku si Jitka se svou nejlepší kamarádkou dlouho plánovala a nemohla se dočkat, až dá vale upršenému Česku a konečně si užije sladkého nicnedělání na pláži. Jenže místo toho se její dovolená proměnila v černou můru. Zatímco byl její kufr, kdo ví kde, ona stála na letišti jen s malým příručním zavazadlem.

Kde mám kufr?

"Nejsem žádný cestovatelský nováček, ale absolutně mě nenapadlo, že by se mi něco takového mohlo vůbec stát. V kufru jsem měla veškeré oblečení a kvůli množstevním limitům i všechnu kosmetiku. Skončila jsem jen s doklady, mobilem, léky, knížkou a tím, co jsem měla na sobě," popisuje Jitka.

Po prvotním šoku a prohledání všech ostatních okolních pásů, jestli se její zavazadlo omylem neocitlo jinde, si na internetu vyhledala, jak má v takové situaci postupovat a vybavena potřebnými informacemi se vydala hledat přepážku, kde by ztrátu mohla nahlásit.

Získat zpět zatoulané zavazadlo může být dlouhý a vyčerpávající proces. Zdroj: Shutterstock

Většina zavazadel se najde do 48 hodin

"Zpočátku šlo všechno hladce," vzpomíná Jitka. "Vyplnila jsem příslušný formulář a milá paní za přepážkou mě ujistila, že většina zavazadel se na místě objeví do druhého dne. Udala jsem tedy adresu hotelu a svůj telefon, aby se kurýr se mnou mohl domluvit na přesném čase předání a rozhodnuta nenechat si ničím kazit dovolenou jsem se jela konečně ubytovat."

Podle statistik Asociace evropských aerolinií se opravdu valná většina zavazadel, která jsou nahlášena jako ztracená, vrátí ke svým majitelům v průběhu osmačtyřiceti hodin. Nejčastějším důvodem je zpoždění zavazadla, které nebylo naložené nebo přeložené do daného letadla včas. Stává se to, pokud se cestující odbavuje na poslední chvíli, pokud dojde ke komplikacím při odbavování a kontrole zavazadla, nebo pokud je čas na přestup mezi lety příliš krátký.

Po příjezdu na hotel se Jitka vydala na nákupy základních nezbytností jako kartáček, nebo prášek na praní. "Věřila jsem, že svůj kufr dostanu rychle zpátky a říkala si, že ačkoliv mám nárok na finanční kompenzaci za nákup nezbytných věcí, zubní pastu a další kosmetiku si půjčím od kamarádky a spodní prádlo si přeperu v rukách." Realita byla ale nakonec horší než ta nejdivočejší noční můra.

Bylo jim to jedno

Když se následující den svého kufru nedočkala, rozhodla se kontaktovat leteckou společnost a její zákaznický servis. Ani přes nekonečně dlouhé čekání se jí nepodařilo spojit se skutečným člověkem, jen s nějakým robotem. Přes urgence emailem a na dalších platformách se jí nedostalo žádných relevantních informací, pouze vágních odpovědí a prázdných slibů. Dokonce jí nebyli ani schopni říci, kde se její zavazadlo nalézá.

Jitce nezbývalo nic jiného, než vyrazit dokoupit veškerou garderobu a doufat, že zavazadlo dorazí co nejdříve. Bohužel se tak nestalo. Podle Jitky ztráta zavazadla byla sama o sobě dost nepříjemná, ale obzvláště frustrující byla pomalá a neochotná reakce aerolinek celou situaci řešit. "Měla jsem pocit, že je jim úplně jedno, že jsem zůstala jejich vinou bez svých věcí. Takový přístup bych očekávala od nějaké bezejmenné společnosti, a ne zavedeného evropského dopravce," zlobí se Jitka.

Kufr dorazil. Prázdný

Kufr nakonec dorazil až na samém konci pobytu. A aby toho nebylo málo, byl zničený a vykradený. "Bylo mi to v tu chvíli úplně jedno," říká rezignovaně Jitka. "Dovolenou jsem měla zkaženou tak jako tak. Celý pobyt jsem strávila na telefonu a urgovala leteckou společnost, nebo dokupovala věci, které mi chyběly. Teď čekám, jestli mi vše proplatí tak, jak uvádí na svých stránkách. Podle toho, co jsem se dočetla na sociálních sítích i v tomto postupují značně laxně a neochotně."

Zpožděné zavazadlo

I když se může zdát, že se na letištích zavazadla ztrácejí každou chvíli, opak je pravdou. Podle údajů z roku 2023 bylo nesprávně odbaveno, tedy poškozeno, zpožděno či ztraceno v průměru 6,9 zavazadel na tisíc pasažérů. Drtivá většina kufrů, tašek a batohů dorazí na místo určení tak, jak má. Co ale dělat, pokud se zrovna to vaše stane jedním z oněch necelých sedmi smolných?

První kroky by měly směřovat k přepážce označené jako Baggage Service, Lost Baggage, Baggage Enquiry apod., které se nacházejí vždy v blízkosti pásů na zavazadla ještě před celní kontrolou. Tam společně s daným pracovníkem vyplníte reklamační formulář. Důležité pro tyto případy je mít u sebe zavazadlový lístek, který v podobě čárového kódu obdržíte při odbavení zavazadla.

Letecká společnost vám po dobu, než zavazadlo najde, musí proplatit "nezbytné výdaje," jako jsou toaletní potřeby a oblečení. Některé nabízí finanční náhradu ve výši okolo 50 dolarů přímo na letišti, jiné vám je proplatí zpětně na základě předložených účtenek.

Ztracené zavazadlo

Pokud se vaše zavazadlo nenajde do 21 dnů, je považováno za ztracené a v tu chvíli máte již nárok na finanční kompenzaci jak za samotné zavazadlo, tak za jeho obsah. V tomto případě je třeba doložit seznam věcí, nejlépe včetně popisu značek, velikostí i barev oblečení apod. a kopie účtenek, což ovšem bývá většinou problém. Jen málokdo z nás si uschovává všechny účtenky, proto se vyplatí si preventivně vždy obsah kufru i samotné zavazadlo pro tyto případy vyfotit. Maximální výše kompenzace je podle tzv. Montrealské úmluvy, která se vztahuje na všechny mezinárodní lety, 1 220 eur. Pokud má vaše zavazadlo a jeho obsah hodnotu vyšší, rozhodně se vyplatí si jej připojistit.

Tady více než jindy platí známé přísloví, že kdo je připraven, není překvapen a ušetří si hromadu starostí a nepříjemností. Ještě před odletem si své zavazadlo a jeho obsah proto raději vyfoťte a opatřete jej vlastním, bytelným štítkem se jménem, kontaktem a cílovou destinací. Stejný štítek je dobré umístit i dovnitř. Poškození nebo stržení zavazadlového štítku je totiž jednou z nejčastějších příčin ztráty zavazadel. Na odbavení přijďte včas a do příručního zavazadla si kromě všech cenností, dokladů a léků přibalte také pár kousků oblečení a hygienické potřeby, které vám pokryjí v případě zpoždění zavazadla kritické první dva dny.

Zdroje: idnes.cz, tripit.com, edition.cnn.com

Kam dál

Předchozí

Následující