KiK vstoupil na český trh v roce 2007 a ihned se stal jedním z nejoblíbenějších obchodů tuzemských spotřebitelů. "Najdu tam všechno. Oblečení pro děti i sebe, dekorace pro každé roční období, nádobí, pomůcky na úklid, školní potřeby nebo zajímavé sladkosti a snacky, které nikde jinde nemají. A co je úplně nejlepší – je to za pár korun," říká například paní Marie, jedna ze stálých zákaznic.

KiK zavře stovky prodejen
Právě pestrý sortiment a příznivé ceny jsou hlavním důvodem, proč si řetězec u českých spotřebitelů vydobyl své místo a najdete ho takřka v každém větším městě. To by se však mohlo brzy změnit.
"My už jsme v průšvihu a vy jste další na řadě," přichází varování z Německa. Právě tam KiK plánuje zavřít až 400 poboček z celkových 2400. Nejedná se přitom o překvapující krok.
Dlouhodobý problém s nízkými tržbami
Že má německý maloobchodní prodejce problémy s malým růstem tržeb, není žádná novinka. Situace v současnosti dospěla až do bodu, kdy společnost musela přejít k razantnímu řešení. Pobočky, které jsou dlouhodobě ztrátové, budou uzavřeny, hlásají zprávy od našich sousedů. Zatím není známo, jakého množství zaměstnanců se to bude týkat. Někteří by však mohli být přeloženi na prodejny, které velkou likvidaci přežijí.
Změna šéfa
K zemětřesení došlo i ve vedení německé divize. Dosavadní šéf Patrick Zahn na svou funkci rezignoval, údajně kvůli rozdílným představám o budoucím směřování firmy mezi ním a mateřskou skupinou Tengelmann. Tato personální výměna podle německých médií naznačuje, že se chystají rozsáhlejší reorganizační kroky.
Znepokojení panuje také v Rakousku, kde má KiK zhruba 250 poboček. Podle místních médií se i tam společnost potýká se ztrátami.
Proč se KiKu v Německu nedaří
Na vině je zejména tamní ekonomika, která už třetí rok po sobě zápasí s poklesem hospodářského růstu. Podle prognóz má HDP letos klesnout o dalších 0,2 procenta. Stojí za tím kombinace několika faktorů: obchodní restrikce zavedené Donaldem Trumpem, nízké investice, nejistá situace ve světě i vysoké náklady na podnikání.
Další významnou hrozbou je rostoucí konkurenční tlak z online světa. Stále více lidí nakupuje přes internet, což výrazně snižuje návštěvnost kamenných obchodů. Navíc se německý trh potýká s přílivem levného textilu z Číny.
Podle odhadů německého obchodního sdružení se letos očekává pouze dvouprocentní nominální růst tržeb. Společně s KiKem by mohlo skončit dalších 4500 obchodů.

Budoucnost KiKu v Česku
A jak je na tom Česká republika, ve které v současnosti naleznete více než 230 prodejen? Generální ředitel Martin Šatný uklidňuje situaci a tvrdí, že žádné hromadné zavírání prodejen se u nás v blízkých měsících nechystá. Společnost prý jenom provádí pravidelnou revizi.
"Jako každý rok, také letos dojde k uzavření maximálně jednotek prodejen, a to například z důvodu, že jsme našli lepší lokalitu. Stejně jako všechny další maloobchodní společnosti i my průběžně revidujeme naše evropské portfolio prodejen. Naším cílem je fungovat ekonomicky udržitelným a ziskovým způsobem. Součástí tohoto procesu jsou i úpravy portfolia, které provádíme zodpovědně a s ohledem na budoucnost," uvedl Šatný ve svém prohlášení do médií.
Zdroje: Seznam Zprávy, Wikipedia, KiK, Retail Detail