
EU chystá velkou změnu: Senioři se mají na co připravit, konec řízení může přijít dřív, než čekáte
Evropská unie připravuje novou úpravu pravidel, která by mohla změnit způsob, jakým se přistupuje k řízení ve vyšším věku.
Foto: Depositphotos.com
Hovoří se o častějších zdravotních kontrolách a také o možnosti stanovit věkový limit, po jehož dosažení by už řízení nebylo možné. Pokud projde připravovaná legislativa, změny by se mohly projevit už v roce 2025. A rozproudila se kvůli tomu celá řada debat – mezi politiky, odborníky i samotnými řidiči.
Téma řízení v seniorském věku je citlivé. Dotýká se osobní svobody, ale i odpovědnosti vůči ostatním. A právě na tuto rovnováhu se snaží EU najít odpověď. Směrnice, která by měla začít platit od příštího roku, předpokládá, že lidé starší sedmdesáti let by si museli řidičské oprávnění pravidelně obnovovat – konkrétně každých pět let. Součástí by byla návštěva lékaře, který by posoudil nejen fyzický, ale i mentální stav.
Nehody seniorů nejsou časté, ale bývají vážnější
Zároveň se diskutuje o možnosti, že by EU zavedla věkovou hranici, po jejímž dosažení by už řízení nebylo možné. Tato část návrhu ale vyvolává výrazný odpor – nejhlasitěji ve Francii, kde se mluví o zásahu do základních práv. Naopak Španělsko nebo Itálie změny vítají, protože podle tamních úřadů může věk přinést nejen zkušenosti, ale i zpomalené reakce nebo potíže s orientací, které se za volantem projeví.
Podle statistik starší řidiči nezpůsobují tolik nehod jako jiní. Ale když už k nehodě dojde, bývá situace vážnější. Starší tělo hůře odolává nárazu, a navíc některé reakce nebo rozhodnutí za volantem mohou být pomalejší. Výrazně vyšší úmrtnost po dopravní nehodě se prokazatelně týká osob nad 75 let.
Týká se to nejen jich samotných, ale někdy i chodců, které mohou při nehodě ohrozit. Přesto není cílem nikoho automaticky omezovat – nové návrhy se snaží vycházet z individuálního posouzení schopností, nikoli pouze z rodného čísla.

V Česku přísné kontroly fungují už dnes, po Evropě ještě ne
Pro české seniory, kteří už dnes musí pravidelně navštěvovat lékaře kvůli posouzení zdravotní způsobilosti k řízení, by se toho příliš nezměnilo. Systém je nastaven poměrně přísně. Po dovršení 65 let musí každý řidič projít prohlídkou, která se opakuje ve věku 68 let, a poté každé dva roky.
Lékař během prohlídky sleduje zrak, sluch, orientaci i schopnost reagovat. Pokud se ukáže, že by řízení už nebylo bezpečné, má lékař nejen právo, ale i povinnost tuto skutečnost nahlásit. V některých případech ale nemusí dojít k úplnému odebrání řidičského oprávnění – existuje možnost omezit řidiče jen na konkrétní oblast, aby se mohl dopravovat například k lékaři nebo na nákup.
Největší odpor vůči změnám zaznívá z Francie, kde doposud žádné povinné kontroly seniorů za volantem neexistují. Podle kritiků by šlo o neoprávněný zásah do života starších lidí a o omezení svobod. Francouzská veřejnost navíc reaguje ještě silněji na myšlenku definitivního zákazu řízení po dosažení určitého věku.
Kdy je na místě řízení přehodnotit?
Opačný názor panuje ve Španělsku a Itálii, kde se nová pravidla vítají jako rozumný kompromis. Tamní úřady tvrdí, že jednotný systém by mohl zlepšit bezpečnost a zároveň zachovat možnost mobility pro ty, kteří řídit stále zvládají.
Nikdo nechce nikoho nutit k odevzdání klíčků. Ale jsou chvíle, kdy je dobré se zamyslet, jestli je řízení stále v souladu s možnostmi a zdravím. Existují způsoby, jak si to člověk může ověřit sám – například zkusit si kondiční jízdu s instruktorem, požádat někoho z rodiny o upřímné zhodnocení, nebo si vyzkoušet jednoduché reakční testy třeba na mobilu.
Znejistění za volantem, pomalé reakce, časté „ťukance“, problémy s orientací nebo stres z každé jízdy jsou varovné signály. V takových situacích už může být bezpečnější přenechat řízení někomu jinému – třeba blízkým nebo MHD. Důstojnost se přece neměří tím, kdo drží volant, ale tím, jak se dokáže rozhodnout pro to, co je pro všechny lepší.
Zdroje: EU.net, Kupi.cz, Novinky.cz
Mohlo by vás zajímat

Toto je riviéra naší vlasti. Lázně na západě Čech jsou skrytým klenotem, turisté je milují

Půl hodiny od Prahy leží zapomenutý historický klenot. Češi ho neustále přehlíží, ale turisté ho milují

Platí nová povinná výbava auta, ale Češi o tom neví. Pokuty budou padat ve velkém
