Pan Aleš má poměrně nezvyklou zálibu – objíždí vlakem celou Českou republiku a jeho cílem je za život navštívit každé vlakové nádraží u nás. Na kontě má už stovky navštívených železničních stanic. “Nejde mi ale o to stanicí projet, ale opravdu se na každém nádraží alespoň trochu porozhlédnout,” říká pan Aleš, který před nedávnem odešel do důchodu a na cestování má tak více času. Zatímco oblíbených míst má hned několik a je pro něj těžké si vybrat jediné, o nejhorším vlakovém nádraží má naprosto jasno!
“Co jsem viděl v Chebu, to nemělo obdoby,” vypráví Aleš a dodává: “Rychle jsem si prohlédl historickou budovu, letmo prošel nejbližší okolí a už jsem vyhlížel vlak jinam.” Podobně jako mnoho dalších cestujících nebo místních lidí zmiňuje ty stejné problémy – na nádraží se ve velkém schází bezdomovci a narkomani, jejichž chování je leckdy za hranicí slušného chování. Na Aleše někteří nevybíravě pokřikovali, další po něm chtěli peníze. “Mnoho drogově závislých chodilo dovnitř a ven a ochranka vypadala, že se s nimi přátelí,” potvrzuje situaci jedna z diskutujících dam na internetu.

Celkový dojem nádraží pak nevylepšuje zanedbaná hlavní budova, neuklizené toalety ani chybějící slušné občerstvení s teplým jídlem. “Například někde se zde najíst nebo si dát kávu je asi jen pro otrlé,” zmiňuje jeden z diskutujících. To všechno dělá z chebského nádraží místo, odkud chcete raději co nejdříve zmizet. Ne náhodou patří k těm vůbec nejhůře hodnoceným v Česku. “Ošklivé, zastaralé, špinavé a chaotické nádraží!” myslí si další z těch, co k nádraží vyjádřili na internetu svůj názor.
Naděje pro Cheb
Oproti dřívějším rokům i na chebském nádraží ale určitý progres vidět je. Před pár lety se zrekonstruovala nástupiště a kolejiště, což cestujícím konečně umožnilo bezbariérový přístup, který zde tolik chyběl.
V roce 2026 by měla začít také renovace výpravní budovy. Ta měla přitom dříve úplně jinou podobu. Stávala zde budova v secesním stylu, která však byla zničena nálety během druhé světové války. Nová nádražní budova spatřila světlo světa v roce 1962 a v roce 2016 byla dokonce prohlášena za kulturní památku. Postavena je v bruselském stylu, pro který jsou typické výrazné barvy, geometrické tvary nebo funkcionalistické prvky. To je možné pozorovat například na mozaikách v nádražní hale. Podle mnohých jde o jednu z nejpovedenějších staveb architekta Josefa Dandy.
Nový výtah i hygienická zařízení
Nyní by budova, která dnes už nesplňuje moderní nároky na cestování, měla dostat zcela nový kabát. Úpravy se dotknou nejen míst, kde se cestující běžně pohybují, ale v plánu je i větší výtah nebo nové toalety. Celé nádraží by také mělo být přehlednější, což je další věc, kterou dnes cestující často kritizují. V okolí by navíc mělo vzniknout více prostoru pro parkování.
Kdy a zda vůbec rekonstrukce nakonec proběhne, je ale stále trochu s otazníkem. Celý proces je totiž vzhledem k tomu, že jde o chráněnou památku, o to komplikovanější. Chebské nádraží by si však renovaci určitě zasloužilo. Už proto, že jde o jeden z nejvýznamnějších vlakových uzlů v Karlovarském kraji.
Zdroje: chebsky.denik.cz, idnes.cz