Problém s udržováním reprezentativního vzhledu mají zejména ta nádraží, která se nachází ve větších městech. Je důležité, aby se na takovém místě přísně dbalo na čistotu a aby zaměstnanci zajišťovali dodržování pořádku. Není jisté, proč se na mnohých nádražích nedaří zajistit určitou úroveň, avšak je známo, které z těchto míst patří mezi ty nejhorší.

Vlakové nádraží, které má do reprezentativního velmi daleko
Nedostatečná údržba, problémy s bezpečností i nepříliš příjemně vyhlížející prostory očekávají návštěvníky na brněnském vlakovém nádraží. Podle mnohých je to ještě horší nádraží než to pražské, a to už je co říct. Místní netrpělivě čekají na zlepšení a rekonstrukce, turisté jen znechuceně prochází. Okolí nádraží cestujícího také příliš nenadchne. Všude jsou graffiti, špína, smrad a lidé, které byste raději nepotkali.
“V okolí nádraží se pohybují zvláštní existence. Když přijíždím do Brna večer, necítím se tam moc dobře. Přijde mi, že potkávám víc bezdomovců a feťáků než normálních lidí,” popisuje Tereza, která v Brně studuje. “Často jsou neskutečně otravní, dožadují se peněz, cigaret a někdy mají i nevhodné narážky na ženy.” Tereza nechápe, proč nemůžou být podobní lidé z okolí hlavního nádraží vyhazováni. “Stačilo by, kdyby tam bylo alespoň více policistů. Cítila bych se bezpečněji.”
“Slyšela jsem, že se nádraží v budoucnu zlepší a bude to hezčí místo, ale upřímně tomu moc nevěřím. Dokud budou v okolí bezdomovci, bude to pořád stejné,” přidává se kamarádka Klára. “Já jsem si raději pořídila auto, abych nemusela několikrát týdně absolvovat nepříliš příjemnou cestu na nádraží.”
Jedno z nejstarších českých nádraží
Hlavní nádraží v Brně se nachází v krásné historické budově a spolu s tím břeclavským patří mezi nejstarší nádraží v České republice. Funguje už od roku 1839, má šest nástupišť a přímo před ním se nachází terminál městské hromadné dopravy. Jezdí tam tedy také autobusy a tramvaje, tudíž se tam shromažďuje mnoho lidí.

Areál vlakového nádraží je od roku 1983 památkově chráněn, a možná i proto – z úcty k historii – by mělo být o místo lépe pečováno. Cestující by určitě ocenili i malé změny k lepšímu. Původní klasicistní budovy kolem nádraží byly rozšiřovány a upravovány postupně, zhruba až do roku 1905.
V posledních letech se údajně spekuluje o možných úpravách a zlepšeních, které by mohly cestujícím výrazně zpříjemnit jejich zážitek. “Já bych si moc přála, aby se s tím nádražím konečně něco udělalo. Konkrétně buď rozsáhlá modernizace, nebo postavit úplně nové nádraží,” popisuje Klára, která v Brně žije odmalička. “Mohla by se zvýšit i kapacita nástupišť, bezpečnost a bylo by fajn, kdyby se do toho všeho zakomponovalo i udržitelné řešení s využitím obnovitelných zdrojů,” dodává.
Zdroje: Seznam Zprávy, Wikipedie