Pavel žije v malém městečku v Podkrkonoší a jak vysvětlil, je zvyklý na čisté prostředí a klid. Do Brna se vydal z prostého důvodu – v minulosti navštívil řadu českých i moravských měst, ale v Brně ještě nebyl. Navíc ho zajímalo, proč o něm na internetu koluje tolik vtipů.
Co ale spatřil na brněnském hlavním nádraží, mu vtipné nepřipadalo. Měl pocit, jako by se tu čas zastavil v 90. letech. Posprejované zdi, na zemi špína a na každém rohu podivná individua ve špinavém a páchnoucím oblečení. Jeden z bezdomovců Pavla požádal o peníze na jídlo. Když mu Pavel místo peněz nabídl svou svačinu, rozzuřil se a začal Pavlovi sprostě nadávat. Jeho nadávky následně vystřídal nepěkný chrchlavý kašel.
"Bál jsem se, že mě nakazí nějakou plicní nemocí," přiznal Pavel. Zážitek ho natolik znechutil, že se místo prohlídky města vydal na peron a zpáteční jízdenku využil okamžitě. "Těšil jsem se, že si užiju ruch velkého města, ale místo toho jsem si uvědomil, že je lepší zůstat doma a projít se lesem," konstatoval Pavel.

Nádraží už zvoní hrana
O nádraží se skutečně říká, že je jedním z nejošklivějších míst Brna. Pro turisty je smutnou a odpuzující vizitkou. Město ale chystá velké změny: hlavní nádraží v podobě, jak ho dnes známe, v budoucnu zmizí. Historická budova přestane sloužit svému současnému účelu a mohla by se proměnit například v muzeum nebo obchodní centrum.
Nové nádraží má vyrůst v připravované čtvrti Trnitá. Stavba by měla začít v roce 2028 a dokončení se plánuje na rok 2035. Projekt za 73 miliard počítá s napojením na vysokorychlostní tratě, tramvaje, autobusy i podzemní dráhu (ano, čtete dobře, Brno plánuje vlastní metro; podzemní vlak by měl ulevit přetížené povrchové dopravě a povede i v oblasti kolem města – na severu do Tišnova, na jihu až do Chrlic).
Problémem je řeka
Architektonický návrh nového nádraží připraví nizozemské studio, známé podobnými projekty z Rotterdamu a Amsterdamu. Součástí plánu jsou i ekologická opatření – park, stromořadí a solární panely na střechách. Realizace ale bude muset počkat do chvíle, kdy se vybuduje protipovodňová ochrana. Nové nádraží totiž vyroste v záplavové zóně a radní nemohou dopustit, aby se miliardový klenot jednoho dne ocitl pod vodou.
Zvonařka se rozzářila, ale má to háček
Podobně nechvalnou pověst jako hlavní nádraží mívala i Zvonařka. Autor jednoho z brněnských průvodců ji dokonce nazval "nejhnusnějším nádražím v zemi". V temném, špinavém a klaustrofobním prostředí byl velký problém najít ten správný autobusový spoj, selhávalo i značení. Renovace v roce 2020 Zvonařku proměnila v moderní terminál, který prosvětluje přes 400 lamp a zářivek. Na střeše pak nově přibyla parkovací místa pro veřejnost.

Autobusové nádraží už tedy vypadá na pohled lépe a je přehlednější, v čistotě se ho ale udržet nedaří. Cestující si v recenzích na serveru Mapy.com stěžují na špínu, zatékající vodu a nedostatek toalet. "Vyžilé krámky z dob 80tek, tancující a popíjející místní parta loudící cigára, zastavárna, krámek s trávou a další perly. Pro druhé největší město naší republiky bych si přála něco reprezentativnějšího a modernějšího," napsala uživatelka s přezdívkou Vendy Sluníčko.
Renovace Zvonařky stála 100 milionů korun a prostředí se vlastně kromě světel a vylepšené architektury nijak nezměnilo. Dopadne stejně i plánované nádraží za 73 miliard? Budou si lidé krásného nového prostoru vážit a udržovat ho v nablýskané čistotě? Nebo se tu turisté opět budou chytat za nos a nový park se promění v doupě narkomanů? To se dozvíme za deset let.
Zdroje: seznamzpravy.cz, idnes.cz, zpravy.aktualne.cz