Na Jesenicku se na silnicích objevují nové bílé kruhy, které mnohým řidičům mohou připadat neobvykle, nebo dokonce záhadně. Neděste se, nejde o špatný žert, vandalský útok ani zásah vyšší moci. Naopak je to ambiciózní plán bezpečnostních expertů, jak zabránit vážným nehodám motorkářů v nebezpečných zatáčkách.
Toto nové značení, které se testuje právě v této oblasti, má pomoci nejen samotným motorkářům k bezpečnějšímu průjezdu serpentinami, ale i řidičům ostatních vozidel, aby lépe vnímali prostorové uspořádání silnice.
Bílé elipsy v zatáčkách a jejich význam
Červenohorské sedlo je známé prudkými serpentinami a náročnými zatáčkami, kde každý motorkář piluje techniku správného náklonu a volby stopy. Statistiky za rok 2024 ukazují alarmující fakta – bezmála 40 % smrtelných nehod motocyklistů se odehrává právě v zatáčkách a serpentýnách.

Mezi hlavní příčiny tragických nehod patří nezvládnutí průjezdu vlivem nepřiměřené rychlosti nebo chybné volby jízdní stopy.
Motocyklisté mají často tendenci jezdit velmi blízko ke středu vozovky, což je obzvlášť nebezpečné v zatáčkách s omezenou viditelností, kde hrozí nebezpečí střetu s protijedoucím vozidlem. Bílé elipsy, umístěné podél středové čáry, slouží jako vizuální vodítko, jež má pomoci jezdcům udržet bezpečný prostor a minimalizovat riziko kolizí.
Ač si to spousta nadšenců do motorek nechce přiznat, tak motorkáři patří k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu. V roce 2024 došlo v Česku k více než 3800 nehodám s účastí motorek, při kterých zemřelo 83 osob a mnoho dalších bylo vážně zraněno.
Významným problémem je, že téměř polovinu nehod způsobí řidiči aut, kteří motorkáře přehlédnou nebo špatně odhadnou jejich rychlost. Často tak dochází ke střetům, kdy motorkář nemá šanci adekvátně reagovat.
Inspirace ze zahraničí
Tento druh značení vychází ze zkušeností z Rakouska, Slovinska, Lucemburska a Skotska, kde podobná opatření významně snížila počet nehod v rizikových zatáčkách. Projekty v těchto zemích ukázaly, že vizuální značení pomáhá jezdcům lépe vnímat nebezpečí a upravit svou jízdu. Český pilotní projekt tak přebírá zahraniční poznatky a přizpůsobuje je podmínkám našeho silničního provozu.
Cíle pilotní studie a další plány
Centrum dopravního výzkumu ve spolupráci s BESIPem a Ředitelstvím silnic a dálnic zavádí toto značení v pilotní fázi s cílem ověřit jeho dopad na chování řidičů a snížení nehodovosti. Odborníci jako Tomáš Neřold a Jindřich Frič zdůrazňují, že projekt si klade za cíl nenásilně vést motorkáře i řidiče k bezpečnějším návykům. Při pozitivních výsledcích se počítá s rozšířením značek na další nebezpečné úseky po celé republice.
Projekt je součástí širší strategie, která obsahuje i preventivní kampaně zaměřené na motorkáře a další opatření podporující bezpečnost na silnicích. Výsledkem by měla být lepší spolupráce všech účastníků provozu a tím i snížení tragických nehod.
Jednoduché řešení, které může zachránit životy
Bílé elipsy jsou nenápadným, ale důležitým pomocníkem, který zlepšuje orientaci motorkářů v zatáčkách a pomáhá předcházet nebezpečným situacím. Neomezují plynulost provozu, přispívají však k bezpečnějšímu a klidnějšímu průjezdu.
Bezpečnost na silnicích je společným úkolem, který vyžaduje technické pomůcky i uvědomělý přístup všech řidičů. Nové značení představuje krok správným směrem, který může vést ke snížení tragických nehod nejen na Červenohorském sedle, ale i v dalších rizikových místech.
Zdroje: Besip, TipCars, Policie ČR, DopravaDnes, České noviny