Život cestovatele

12. 10. 2025

Marie Veselá

Evropa

Zaplatili jsme čtyřhvězdičkový hotel v Albánii. Peklo nastalo hned po příjezdu. Cestovka nám odmítá vrátit peníze

omšelý dům s nápisem Hotel a čtyřmi hvězdičkami

Zdroj: Shutterstock

Chtěli jsme si dovolenou užít se vším všudy, proto jsme si radši připlatili a objednali si ubytování ve čtyřhvězdičkovém hotelu. Místo očekávaného vysokého standardu přišel ale šok. Hotel už z dálky vypadal, že má ta nejlepší léta za sebou a uvnitř to nebylo o nic lepší.

Tak vzpomíná na hrůzný zážitek Kateřina, která se s rodinou vypravila na v poslední době tolik opěvovanou Albánskou riviéru. Země, která se pyšní nádhernými plážemi a průzračným mořem v současnosti prochází nebývalým rozvojem, hlavně v oblasti cestovního ruchu. Nové hotely rostou jako houby po dešti, těch pár starých se urychleně renovuje. Ne vždy ale ještě splňují standardy, na které jsme z jiných letovisek zvyklí.

Čtyřhvězdičkový horor

Jedním z nich byl i hotel, který si vybrala Kateřina. Na propagačních materiálech cestovní agentury vypadal lákavě, nabízel i vlastní fitness zónu a mnoho dalších doplňkových služeb. Realita byla ovšem diametrálně odlišná. "Tahle hrůza mohla mít naposledy čtyři hvězdičky před padesáti lety,“ vzpomíná na šokující zážitek, který ji čekal při příjezdu na místo. Vše bylo na první pohled omšelé a zastaralé. Pokoj byl naštěstí čistý a relativně prostorný, ale matrace byly staré a proleželé a zánovnímu nočnímu stolku upadla při prvním použití úchytka. Švédské stoly byly již hodinu před koncem snídaně poloprázdné a personál je nedoplňoval. "Když jsem na to upozornila jednoho z obsluhujících, tak mi vůbec nerozuměl, protože neuměl anglicky,“ kroutí hlavou Kateřina.

otevřené dveře vedoucí do hotelového pokoje
Od čtyřhvězdičového hotelu očekáváme nadstandardní ubytování i služby, realita bývá občas odlišná. Zdroj:Shutterstock

Rodina okamžitě kontaktovala delegáta a požadovala nápravu. Jaké bylo jejich překvapení, když jim bylo řečeno, že zavedený systém hvězdiček má vlastně jen orientační charakter, každá země si jej navíc určuje sama a že zdejší hotelové služby odpovídají informacím, které byly klientům poskytnuty. Hotel se naštěstí nacházel na opravdu jedinečném místě, pláž byla nádherná, v okolí byla spousta restaurací a kaváren, rodina paní Kateřiny tak nakonec na místě zůstala. "Beru to tak, že jsme si nakonec připlatili ne za hotel, ale za lokalitu. Pro příště jsem poučená, místo hvězdiček budu sledovat už jenom recenze,“ uzavírá Kateřina.

Jak fungují hvězdičky

Jak tedy fungují hotelové hvězdičky a proč může čtyřhvězdičkový hotel vypadat jako hotel hrůzy? Ačkoliv se to nemusí na první pohled zdát, hodnocení počtem hvězdiček není jednotným klasifikačním systémem. V první řadě je dobrovolný a v každé zemi jsou parametry nastaveny odlišně. Někde, jako například ve Skandinávii se nepoužívá vůbec. Převážně v rozvojových zemích a zemích třetího světa se nám hodnocení ubytovacích zařízení může zdát nadhodnoceno.

Hodnocení se liší kontinent od kontinentu i stát od státu. V Evropě vznikla Hotelstars Union, která by tyto parametry měla sjednocovat. Jejími členy ale nejsou všechny evropské země, a navíc dokonce i v každé členské zemi platí jiná pravidla a měřítka, takže čtyřhvězdičkový hotel může vypadat zcela jinak u nás a jinak například na Maltě. Hodnotí se celkem 239 různých kritérií, vedle povinných i mnoho dobrovolných.

Z toho je zřejmé, že řídit se jen podle počtu hvězdiček, může být vskutku ošidné. Spolu s recenzemi (pozor, i ty mohou být zavádějící, protože jak se říká tisíc lidí, tisíc chutí) a fotografiemi však může jít o dobrou orientační pomůcku při výběru ubytování.

5 kategorií

Jedna hvězdička představuje to nejjednodušší a nejzákladnější ubytování, kdy sociální zařízení bývá většinou sdílené a doplňující služby jako 24hodinová recepce, či každodenní úklid bývají spíše zvláštností.

Dvouhvězdičkový hotel se od toho jednohvězdičkového příliš neliší, jen koupelna a záchod již jsou součástí pokoje.

Tři hvězdy představují zlatý střed mezi komfortem a cenou. Součástí pokoje je koupelna s hygienickou výbavou, televize, minibar a často také set k přípravě kávy či čaje. Samozřejmostí je non stop recepce a další služby.

Čtyřhvězdičkové ubytování nabízí vysoký standard pohodlí, stylu a služeb. Pokoje bývají prostorné a luxusně zařízené. Součástí hotelů bývají fitness a wellness centra, služby jsou již personifikovány.

Nejvyšší standard nabízí hotely oceněné pěti hvězdičkami. Zde na luxus narazíte na každém kroku, od lobby po vlastní pokoje. Veškeré služby jsou nastaveny tak, aby hostům poskytovaly ten nejvyšší možný komfort. Poměr personálu k hostům je vysoký, což zajišťuje opravdu dokonalý servis.

Zdroje: kudyznudy.cz, mylighthouse.com, recenze.cz

Kam dál

Předchozí

Následující