Platit hotovostí je stále zakotvené v českém právním řádu, v dnešní moderní době tento způsob ale využívá už jen malé množství lidí. "Pro klienty představuje platba kartou větší pohodlí. Probíhá snadno a rychle, zároveň lidé nemusí hledat drobné a přepočítávat hotovost," říká bankéřka České spořitelny Monika Hrubá.
Placení kartou je prostě rychlejší, jednodušší a efektivnější. Klesá počet lidí, kteří u sebe mají hotovost v řádu tisíců korun. Naopak roste procento jedinců, kteří u sebe hotovost nemají vůbec nebo nosí pouze velmi malé částky. "Celkem 58 procent Čechů má v hotovosti maximálně několik stovek korun a čtvrtina nosí jen drobné," říká Tomáš Odstrčil, šéfredaktor Evropy v datech. Díky kartě navíc máte neustále přístup k vašim financím. Jestliže si namátkově budete chtít něco koupit, nemusíte řešit, že na to zrovna v peněžence nemáte dost peněz a složitě hledat nejbližší bankomat. Jde téměř o ideální způsob placení. Proč téměř? Určité háčky totiž má.

Děláme to automaticky
Jestli kartou frekventovaně platíte i vy, určitě to znáte. Přijdete do obchodu, vybrané zboží vyskládáte na pás a jakmile je namarkované, už přikládáte kartu k terminálu. V kavárně si objednáte kafe s sebou, obsluha vám řekne částku a bez mrknutí oka přiložíte kartu k terminálu. A to samé v restauraci. Jen se zamyslete – kdy jste si naposled zkontrolovali, že naúčtovaná částka souhlasí s číslem na platebním terminálu? Daň z nepozornosti vás totiž může přijít pěkně draho. Rozhodně tak bezmyšlenkovitě nepřikládejte kartu k terminálu pokaždé, když něco platíte. Taková chyba vás může stát nemalé peníze, které pak budete složitě dostávat zpět.
Splést se může kdokoliv
Ve velkoobchodech a potravinových supermarketech je běžné, že je platební terminál propojený s kasou. Finální suma za namarkované zboží se pak automaticky přepíše na terminál a vy se nemusíte bát, že by nesouhlasila. Takto to ale rozhodně nechodí všude. Právě v maloobchodech, večerkách, restauracích či kavárnách je normální, že výslednou částku musí do terminálu naťukat člověk, který zrovna stojí za pokladnou. A tady může vzniknout nepříjemný problém. Jsme samozřejmě jen lidi, kteří občas dělají chyby – a stát se to může i při zadávání částky. Obsluha se při rychlém klepání na číselná tlačítka může splést a omylem vám k účtu přidat například o jednu nulu navíc. A vy najednou místo 1 000 Kč zaplatíte 10 000 Kč!
Přišla o tisíce korun
Přesně tento nemilý problém se nedávno stal jedné ženě z Prahy. Šla si do večerky pro pár kousků zboží a původně měla zaplatit 101 Kč. Pokladní se ale spletl a omylem ji naúčtoval o stonásobek více! Žena si ale částku nezkontrolovala a kartu k terminálu přiložila, aniž by se na displej podívala. Až o pár dní později, při kontrole bankovních transakcí, zjistila, že jí na účtu chybí takto velká suma! Při důkladné kontrole všech plateb zjistila, že právě ve večerce "utratila" takové peníze. Hned věděla, že došlo k chybě. "Chodím tam nakupovat vcelku často, šlo tedy o rutinní záležitost. Potřebovala jsem jen koření, mýdlo a mléko. Nikdy se mi nic takového nestalo, proto jsem při placení jen rychle vytáhla kartu, přiložila a odešla," vypráví poškozená. "Když jsem se o pár dní později přihlásila do internetového bankovnictví, nemohla jsem uvěřit vlastním očím. Byl to pro mě šok," dodává. Chybu ihned začala řešit.

Podrží vás banka
Stalo se vám to taky? Naštěstí existují způsoby, jak to vyřešit a peníze získat zpět. První možností je spojení se s obchodníkem a požádat o storno transakce nebo refundaci. Správci terminálu totiž mají možnost přihlásit se do systému a chybnou transakci napravit. Jestliže omyl nedokáže vyřešit samotný prodejce, obraťte se na svoji banku a požádejte ji o pomoc. Vaše banka má o všech platbách podrobné informace, běžná je i zákaznická podpora či klientský servis. Tyto nástroje vám pomohou získat finance zpět. K tomu oplývá i přesnými postupy, které se aplikují v případech, kdy dojde k chybné transakci. Nezdráhejte se je využít. Navracení částky může chvíli trvat, pokud k chybě ale dojde, vůbec to neznamená, že jsou vaše peníze navždy ztracené.
Částku vždy prověřte
Důležité je vše začít řešit co nejdříve. Zkuste nejdřív samotného obchodníka, v případě nezájmu se obraťte na banku. V první řadě si ale platby vždy nejprve zkontrolujte na displeji. "Přiznám se, že to byla moje chyba. Kartou platím tak často, že už naťukané sumy ani nekontroluji. Teď ale zase začnu, jelikož tohle byla noční můra. Naštěstí mi prodejce peníze do týdne vrátil," říká žena. Pokud jde o placení kartou, opatrnost je na místě. Bezhotovostní platby jsou sice rychlé a jednoduché, mají ale svá rizika. Bát se jich nemusíte, jen buďte obezřetní.
Zdroje: idnes.cz, novinky.cz, help.comgate.cz, csas.cz, zpravy.kurzy.cz