Život cestovatele

3. 10. 2025

Marie Veselá

Evropa

Největší lež o turbulencích. Pilot konečně řekl, jak moc jsou nebezpečné

letadlo prolétávající turbulencí

Zdroj: Shutterstock

Zažil to snad každý, kdo už letěl letadlem. Nepříjemné třesení, podivně vibrující křídla, občas i propad o několik desítek metrů. Jako by se stroj dostal úplně mimo kontrolu a vzduch si s ním pohrával podle chuti. Není divu, že turbulence patří k nejčastějším důvodům, proč se lidé bojí létat. Jsou opravdu tak nebezpečné?

Turbulence budí mezi cestujícími hrůzu, přitom se jedná o běžný povětrnostní jev, se kterým se piloti setkávají denně. Ve většině případů jsou o nich informováni dopředu, dokáží je předvídat a vyhnout se jim, ne vždy je to ale možné. Odborníci varují, že vlivem změny klimatu se budeme setkávat čím dál častěji právě s těmi nepředvídatelnými a potencionálně nebezpečnějšími.

Turbulence letadlům nevadí

Turbulence je nerovnoměrný pohyb vzduchu, který způsobuje, že letadlo během letu pocítí náhlé, často nečekané pohyby. Nejčastěji ji způsobuje změna směru a rychlosti větru. "Zjednodušeně si turbulenci můžete představit jako jízdu autem po nerovném povrchu. Ani vzduch není vždy hladký a stabilní,“ uvádí na svém instagramovém profilu pilotka dopravního letadla Adéla Grbáčová.

Letadla jsou konstruována tak, aby vydržely opravdu silnou zátěž a extrémní podmínky. Turbulence tak pro ně nepředstavuje žádný problém, i když to tak na první pohled opravdu nemusí vypadat. Mnohé pasažéry vyděsí i samotný pohled na divoce se pohybující křídla. Jak ale uvádí Adéla Grbáčová, letadlo se tak udržuje ve stabilním letu, a právě tímto flexibilním pohybem předchází strukturálnímu poničení. Právě zátěžové testy pružnosti a ohebnosti křídel patří k těm nejintenzivnějším. V dopravním letadle Boeing 747 se křídla při ‚destruktivních‘ zkouškách ohnou nahoru asi o 25 stupňů, než prasknou, což je opravdu extrémní a něco, co se nikdy nestane, a to ani v nejsilnějších turbulencích.

Přesvědčit se můžete v následujícím videu:

Nebezpečí pro nepřipoutané

Sama turbulence nepředstavuje pro bezpečnost letu žádné riziko. Ještě nikdy vinou turbulence žádné letadlo nespadlo a možnost, že se tak někdy stane, je v podstatě nulová. "Atmosféra obklopující letící letadlo mu nikdy neumožní spadnout, dokud stroj letí,“ vysvětluje další z pilotů, který na sociálních sítích vystupuje jako PilotPeteFly.

Naopak zranění cestujících a poškození kabiny letadla jsou vcelku běžná. Minulý rok šokovala širokou veřejnost zpráva o silných turbulencích, které zasáhly let společnosti Singapore Airlines SQ321 z Londýna do Singapuru, při kterém se letoun v pouhých pěti vteřinách propadl o celých 54 metrů a o dalších víc jak tisíc metrů za další 3 minuty! Vážná zranění hlavy, mozku a páteře utrpělo několik desítek cestujících a jeden z nich, třiasedmdesátiletý Brit, zemřel na infarkt.

kabina letadla letu SQ321 z Londýna do Singapuru po velmi silné turbulenci
A takto vypadala kabina letu SQ321 z Londýna do Singapuru poté, co se propadla o víc jak 1500 metrů. Zdroj: X

Úmrtí způsobená turbulencí na komerčních letech jsou naštěstí velmi vzácná, odhaduje se, že od roku 1981 došlo celkem ke čtyřem takovýmto případům. Zranění jsou způsobena nejčastěji nezajištěnými předměty, i takový kelímek s kávou, který se vám vylije do klína, může vážně ublížit. Největším nebezpečím jsou ale samotní cestující, pokud nejsou připoutáni. Ti mohou být při silných turbulencích vymrštěni do vzduchu takovou silou, že narazí do stropu letadla.

„Ne nadarmo letecké společnosti doporučují mít bezpečnostní pásy volně zapnuté po celou dobu letu, ať už je dlouhý nebo krátký,“ řekl BBC John Strickland, expert na všeobecné letectví. Také při šetření tragické události během singapurského letu vyšlo najevo, že při vletu do turbulence signál vyzývající pasažéry k připoutání svítil. Mnozí z cestujících jej však lehkovážně ignorovali.

Silných turbulencí bude stále víc

V tomto případě šlo o velmi silnou tzv. turbulenci z čistého vzduchu, které je obtížné se vyhnout, protože se nezobrazuje na meteorologickém radaru. Vědecké studie ukazují, že za posledních čtyřicet let se v důsledku klimatických změn zvýšil výskyt silných turbulencí o 55 procent. Odborníci se domnívají, že se silné turbulence mohou v příštích desetiletích dokonce zdvojnásobit nebo ztrojnásobit. "Obvykle lze při transatlantickém letu očekávat 10 minut turbulencí," uvedl pro CNN Paul Williams, profesor atmosférických věd na univerzitě v britském Readingu. Tato doba se podle něj může prodloužit na 20 minut nebo na půl hodiny.

Více než pětina dospělých ve Spojeném království uvádí, že se bojí létání, uvádí nedávný průzkum YouGov, a zhoršující se turbulence by pro tyto lidi mohly z cestování udělat ještě větší noční můru. Ale i kdyby se turbulence staly častějšími a silnějšími, odborníci tvrdí, že to není důvod k obavám. "Obecně to není nic víc než otravné,“ uklidňuje všechny kapitán nejmenované komerční společnosti Nathan Davies.

Zdroje: aktualne.cz, edition.cnn.com, npr.org, bbc.com

Kam dál

Předchozí

Následující