Ano, splnit si sen a stát se pilotem není jednoduché, ale ani nereálné. Počáteční investice nejsou zrovna malé a požadavky na uchazeče vysoké, přesto pilotovat Airbus nebo Boeing může v podstatě téměř každý. Pojďte se s námi podívat, co vše je k tomu třeba.
Stojí to za to?
Profese pilota je pro mnohé povoláním snů a mnohými je bráno i jako velmi prestižní a vysoce hodnocená. Hned na začátku je ale třeba upozornit, že výcvik, který stojí v řádech milionů, si každý zájemce platí ze své vlastní kapsy a platy pilotů nejsou rozhodně tak závratné, jak by se mohlo na první pohled zdát. Také možnosti uplatnění jsou poměrně omezené. Tedy alespoň v České republice.

Pokud ale máte v plánu doslova vylétnout do světa, máme pro vás dobré zprávy. V Evropě poptávka po pilotech poněkud klesla, žádáni jsou především zkušení piloti. I tady ovšem existují výjimky, jako nízkonákladová společnost Ryanair, která nabírá i nové absolventy. Naopak nově rostoucí a rozšiřující se trh v Asii poptává v podstatě každého, kdo umí řídit letadlo.
Pokud se ale přeci jen nechcete odloučit od svých blízkých a získáte práci například u české společnosti Travel Servis, i tak se může stát, že v rámci jakési "půjčky" můžete strávit půl roku na opačné straně světa a je třeba s tím počítat.
Jak se stát pilotem
Prvním krokem k vysněné profesi je úspěšné absolvování zdravotní prohlídky a získání zdravotní způsobilosti 1. třídy. Ta zahrnuje jak fyzické testy, tak i ty psychologické, včetně vyšetření sluchu, zraku, kardia (EKG, tlak), neurologického vyšetření (koordinace a rovnováha) a schopnosti zvládat stres. Provádějí ji kvalifikovaní letečtí doktoři Ústavu leteckého zdravotnictví v Praze.
Získat průkaz pilota můžete v mnoha kurzech a školách, ale pozor, většina je určena pro zájemce o sportovní nebo čistě soukromé létání. Pokud se chcete dostat do kokpitu dopravního letadla, musíte úspěšně absolvovat výcvik ATPL (Airline Transport Pilot Licence). Dá se k němu dojít i postupně, získáváním dílčích licencí – základní licenci soukromého pilota (PPL), která umožňuje létat na malých letadlech pro osobní účely, lze získat již v 17 letech.
Tento postup je nejméně náročný a také finančně dostupnější. Licence si platíte postupně a kurzy absolvujete vlastním tempem. Máte více času na získávání zkušeností a zdokonalování se, a to nejen v leteckém umění, ale také například ve speciální letecké angličtině, která je v tomto oboru naprostou nezbytností.
Do kokpitu za dva miliony
Výcvik ATPL lze ale získat i najednou v integrovaném kurzu, který obnáší 200 hodin výcviku, ve kterém se adepti učí nejprve létat na jednomotorových letadlech a postupně se vypracovávají až k řízení velkých dopravních letounů. Součástí je i teoretická část sestávající ze 14 odborných předmětů. Celý výcvik trvá 1,5 až 2 roky a jeho cena se pohybuje okolo dvou milionů korun. V případě, že nezvládnete závěrečné zkoušky, se tak můžete ocitnout v situaci, že nebudete mít ani pilotní průkaz, ani peníze.
Tím ale vaše investice nekončí. Každý, kdo chce řídit dopravní letadlo musí absolvovat tzv. typový výcvik, v jehož rámci se pilot učí ovládat konkrétní dopravní letoun. Ať už si ho uděláte soukromě, nebo již jako zaměstnanec letecké společnosti, vždy si jej hradíte sami. Jeho cena se pohybuje v rozsahu od 60 do 80 tisíc.
Platy pilotů
A jaká je návratnost těchto počátečních nemalých investic? Absolventi kurzu začínají vždy na pozici prvního důstojníka a jejich plat se pohybuje od 40 do 60 tisíc korun hrubého a postupně mohou dosáhnout až na 90 tisíc. Kapitáni si ale mohou přijít i díky rozličným benefitům dokonce až na 300 tisíc, většinou se jejich platové ohodnocení ale pohybuje v rozmezí mezi 150 až 200 tisíci korunami. Samozřejmě vše záleží na dané společnosti, například ve Spojených státech si i úplní nováčci mohou vydělat až v přepočtu 130 tisíc za měsíc.
Zdroje: aeroweb.cz, flightschoolusa.com, flyipilot.cz