Vzácný bronzový přívěšek, jediný svého druhu, který byl v oblasti doposud objeven, znázorňuje krále Šalomouna na koni probodávajícího kopím ďábla. Postava démona je tradičně zobrazena s rohy a zvířecími rysy, zatímco Šalomoun drží dlouhé kopí a je nápadně korunován. Na jedné straně přívěsku je nápis „Náš Pán přemohl zlo“, zatímco na rubu jsou jména archandělů Azraela, Gabriela, Michaela a Israfila. Jeho předlohou mu byl nekanonický Šalomounův testament.
Šalomoun a démoni
Tento příběh, který nebyl pro svůj démonický obsah zahrnut do Bible popisuje, jak králi Šalomounovi bylo umožněno postavit svůj chrám tím, že ovládl 72 démonů, včetně nechvalně známého démonického boha Belzebula, pomocí magického prstenu, který mu svěřil archanděl Michael. Ikonografickým vzorem pro Šalomouna na koni, který probodl démony, je řecký hrdina Bellerophon na létajícím koni Pegasovi, který zabíjí chiméru. Později byl ve stejné póze zobrazován svatý Jiří zabíjející draka.
Zobrazení biblického krále Šalomouna, syna krále Davida, jako muže na koni, probodávající démony, bylo oblíbeným motivem amuletů v pozdně starověkém (4.–7. století) východním Středomoří. Šalomoun měl moc nad démony a neduhy, které způsobovali, takže nošení tohoto amuletu mělo poskytovat královu ochranu.
Hadrianopol jako významné centrum
Přívěšek byl objeven v Hadrianopoli v Turecku, která byla během římského a byzantského období důležitým kulturním a vojenským centrem a je známá svým archeologickým bohatstvím. Vykopávky a restaurátorské práce zde probíhají od roku 2003, během nichž bylo objeveno více než tucet budov, včetně lázní, kostelů, pohřebišť a divadel a několik rozsáhlých mozaik. Mimo jiné byly také objeveny konkrétní důkazy o přítomnosti jezdecké jednotky.
"Šalomoun byl známý jako velitel armád. Chápeme to tedy tak, že byl považován za ochrannou postavu římské a byzantské kavalérie, která zde byla umístěna. Zobrazení Šalomouna, jak poráží ďábla, mohlo být ochranným symbolem pro vojáky, připomínajícím božské vítězství nad zlem,“ vysvětluje vedoucí vykopávek Dr. Ersin Çelikbaş z Karabükské univerzity.
Napříč třemi náboženstvími
Šalomoun figuruje jako důležitá postava ve všech třech monoteistických náboženstvích. V judaismu a Bibli je považován za vládce. Islám jej navíc považuje nejen za krále, ale také za proroka. I z tohoto důvodu je nález amuletu tak významný. "Jeho zobrazení zde odráží jeho význam napříč těmito náboženstvími, což z tohoto artefaktu činí pozoruhodný objev jak pro vědce, tak pro náboženské komunity,“ upřesnil Çelikbaş pro list Türkiye Today. Odhaluje také historický a náboženský význam Anatolie v období pozdního starověku.
V Anatolii bylo něco takového objeveno vůbec poprvé. Nápadně se ale podobá přívěsku nalezeném v Jeruzalémě. "Přítomnost podobných děl v těchto dvou vzdálených zeměpisných oblastech naznačuje, že Hadrianopolis byl ve starověku důležitým náboženským centrem,“ vysvětluje Çelikbaş a dodává: "Díky nápisům a jedinečnému vyobrazení nám přívěšek poskytuje vhled do tehdejších vír a praktik.“
Zdroje: arkeonews.comsmithsonianmag.com, nypost.com